Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Dzięki ostatnim inwestycjom łączna długość buspasów w Bydgoszczy wzrosła do 15 kilometrów.
Autobusy szybciej i punktualniej kursują między innymi ulicą Kujawską, Kolbego i Grunwaldzką.
Dużą część inwestycji zrealizowana została dzięki funduszom unijnym.

Czytaj więcej...W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów.
Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki, samochody elektryczne i pojazdy służb ratowniczych. 
Z większości korzystać mogą też motocykliści.
Ich budowa pozwala zwiększać konkrecyjność komunikacji miejskiej.
Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych.


Czytaj więcej...W Bydgoszczy funkcjonuje już 20 odcinków ulic wyposażonych w takie rozwiązanie. Łączna długość buspasów to prawie 15 kilometrów. Duży przyrost ich długości to między innymi efekt zakończonych inwestycji związanych z rozbudową ulic Kujawskiej, Kolbego, Wały Jagiellońskie, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. Wszystkie zadania zostały zrealizowane przy wykorzystaniu funduszy unijnych.

Bydgoskie buspasy:
• ul. I. Paderewskiego –S. Staszica - 3 Maja – odcinek od parku Kochanowskiego do ronda Jagiellonów – długość 0,8 km
• ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – długość 0,3km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) –długość 0,9 km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) –długość 0, 5 km
• ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – długość 0,7 km
• ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – długość 0,8 km
• ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – długość 0,3 km
• ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – długość 0,3 km
• ul. Gdańska (trambuspas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – 0,6 km
• ul. Zygmunta Augusta – (trambuspas odcinek od ul. Warszawskiej do ul. Rycerskiej (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – długość 0,5 km
• Wiadukt tramwajowo – autobusowy przy Wiaduktach Warszawskich (trambuspas w dwóch kierunkach) – długość 0,8 km
• Wały Jagiellońskie – długość 0,4 km
• Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – długość 0,1 km
• ul. Grunwaldzka - długość 3,0 km
• Ul. Gdańska– od ul. Rekreacyjnej do Myślęcinka (po 1,7 km w każdym kierunku) - długość 3,4 km
• ul. Rejewskiego -przed wjazdem na przystanek przy Auchanie- długość 0,1 km
• ul. M. Kolbego - od Kormoranów do Grunwaldzkiej) - długość 0,8 km
• ul. Kujawska – od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego – długość 0,4 km

Czytaj więcej...W buspasy po rozbudowie wyposażona będzie również ulica Nakielska.

Obecnie Miasto przygotowuje się do wykorzystania kolejnych środków unijnych na inne projekty transportowe. 

Czytaj więcej...W związku z planowanym rozpoczęciem prac na torowisku wzdłuż ulicy Perłowej, od soboty (8 stycznia) zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Dzięki nowemu torowisku na ul. Kujawskiej wszystkie osiedla górnego tarasu nadal będą posiadały bezpośrednie połączenia tramwajowe z centrum.
Wprowadzając nowe rozwiązania, chcieliśmy zminimalizować utrudnienia z jednoczesnym zachowaniem komunikacji do każdego z osiedli.

Zależało nam aby nie dublować kursów tramwajowych ul. Kujawską. Rozkłady jazdy zostały więc tak zsynchronizowane, aby po zmianie tras, godziny odjazdów tramwajów nie pokrywały się na wspólnych odcinkach.
W tygodniu (dni powszednie) na górny taras kursować będą długie składy tramwajowe.
Napełnienie we wszystkich pojazdach na zmienionych trasach, będziemy na bieżąco monitorować. 
W zależności od sytuacji nie wykluczamy ewentualnych korekt w rozkładach.

Czytaj więcej...Zmiany w komunikacji tramwajowej:
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki tramwajowe:
- Szarych Szeregów (po stronie północnej węzła)
- Perłowa / Toruńska (po stronie południowej węzła)

Tramwaje:
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 9 i 10 będą realizowały przewozy na standardowych trasach
Linia nr 4 – czasowa trasa Glinki – Kujawska – Bielawy,
Linia nr 7 – czasowa trasa Niepodległości – Zajezdnia Tramwajowa,
Linia nr 8 - czasowa trasa Rycerska – Zajezdnia Tramwajowa. ,
Linia nr 11 – zawieszona

Komunikacja zastępcza:
Ulica Toruńska na odcinku od r. Toruńskiego do r. Bernardyńskiego (i dalej do r. Jagiellonów) obsługiwana będzie autobusową linią zastępczą „ZaT".
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- rondo Toruńskie
- Toruńska / Hala
- Toruńska / Żupy
- Babia Wieś
- Zbożowy Rynek
- rondo Jagiellonów

Uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza „Za T8" w relacji Kapuściska – rondo Toruńskie z przebiegiem ulicami: Wojska Polskiego, Władysława Bełzy, Spokojną, Toruńską.
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- Kapuściska
- Wojska Polskiego / Baczyńskiego
- Wojska Polskiego / Prezydenta Lecha Kaczyńskiego
- Szarych Szeregów
- Bełzy / Szarych Szeregów
- Spokojna
- Bełzy / Spokojna
- rondo Toruńskie

Czytaj więcej...Osoby podróżujące pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami będą mogły korzystać również z linii nr 59, która na odcinku od przystanku Fordońska/Bałtycka do pętli Kapuściska będzie pełniła funkcje autobusowej komunikacji zastępczej za tramwaj nr 7.

Zmiany zaczną obowiązywać od soboty 08.01.2022 r.

Nowe rozkłady jazdy są dostępne TUTAJ

P
ostęp robót przy budowie mostów oraz plany rozbudowy torowiska na ul. Perłowej - prezentujemy TUTAJ

Czytaj więcej...Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.

Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.

Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.

Czytaj więcej...Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.

Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.

Czytaj więcej...Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".


Czytaj więcej...Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.

Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.

Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.

Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.

W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.

fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe

Czytaj więcej...Dzięki porozumieniu, które zawarliśmy z firmą Google, już od ponad 2 lat Pasażerowie mogą korzystać z funkcji Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską. 

Dzięki tej funkcji podróż po mieście stała się wyjątkowo prosta i wygodna. 

Usługa Transit na mapie Google umożliwia wyznaczenie trasy podróży komunikacją miejską bezpośrednio na mapie Bydgoszczy.
Na bieżąco wprowadzane są w niej wszystkie istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Dlatego jest jednym najpopularniejszych narzędzi do planowania podróży w wielu  metropoliach.

Czytaj więcej...Jak to działa – mapy Google
Z funkcji Transit (transport publiczny) na mapach Google mogą korzystać zarówno użytkownicy komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Wystarczy wejść na maps.google.pl lub uruchomić aplikację na urządzeniach mobilnych - kliknąć ikonkę „Wyznacz trasę" - wprowadzić punkty początkowe i końcowe podróży.

Po wybraniu opcji „Transport publiczny" system zaproponuje połączenia (ze wskazaniem numerów linii, nazw przystanków, godzin odjazdu-przyjazdu i czasem całej podróży).
Wybierając „Opcje" można wskazać preferowane środki komunikacji zbiorowej, a także sposób podróżowania („mniej przesiadek", „mniej chodzenia", „najlepsza trasa").

 

Zależy nam na pełnej informacji pasażerskiej
Na stronie www.zadmikp.bydgoszcz.pl nadal można sprawdzić za ile minut na konkretny przystanek przyjedzie pojazd wybranej linii (http://odjazdy.zdmikp.bydgoszcz.pl/)
Pasażerowie mają też dostęp do wszystkich rozkładów jazdy. TUTAJ
Podobne wskazania są dostępne również na tablicach informacji pasażerskiej oraz w formie papierowej na wiatach przystankowych.
Wiele informacji przekazujemy też na bieżąco, za pomocą naszych kont społecznościowych.

Strona 64 z 242