Aktualności

Czytaj więcej...Naprawa uszkodzonych elementów mocowań została już prawie zakończona.
Obecnie trwają roboty przygotowawcze do ponownego napięcia want oraz prace analityczne i badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po zakończeniu naciągu want będziemy mogli przystąpić do próbnych obciążeń konstrukcji, a po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników udostępnić obiekt do ruchu.

Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione. Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty, była bardzo skomplikowana i była prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego Wykonawca realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym.

Wykonano również dodatkową konstrukcję zabezpieczającą strefę łożyska na jednym z filarów rozdzielczych mostu.

Czytaj więcej...Obecnie realizowane są prace dodatkowe na obiekcie, instalowane są czujniki nowego monitoringu.
Ekipy są również gotowe do ponownego naciągnięcia want. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po konsultacjach z zespołem eksperckim oraz po przeprowadzeniu odpowiednich badań.

 Przeprowadzimy dodatkowo badanie zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie miała niekorzystnego wpływu na nośność i trwałość podwieszenia całego obiektu. 
Z uwagi na zaangażowanie jednej z czołowych firm zajmującej się technologia podwieszeń wantowych mającej swoją siedzibę poza granicami kraju, pewne analizy były prowadzone równocześnie w Szwajcarii w biurach przedsiębiorstwa BBR. Znaczna część badań zmęczeniowych jest realizowana na Politechnice Bydgoskiej, która posiadają odpowiednie zaplecze laboratoryjno-badawcze do tego typu prac.

Splot liny pobrany z wanty zostanie poddany odpowiednim cyklom rozciągania ponad 2 miliony razy i doprowadzony do zerwania. Jeżeli badania potwierdzą wyniki symulacji teoretycznych, że obecna awaria nie wpłynęła na wytrzymałość lin, trasa będzie mogłą zostać otwarta.

Czytaj więcej...Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy szereg innych prac.
Zostaną doprojektowane i zainstalowane jeszcze włazy kratowe, które uniemożliwią gniazdowanie ptactwa w konstrukcji mostu, co powoduje drastyczny spadek skuteczności powłok antykorozyjnych. Podczas prowadzonych prac zakonserwujemy i dodatkowo zabezpieczymy strefę kotwienia mostu do filara od strony Wzgórza Wolności. Oględziny przeprowadzone przez ekspertów przy okazji prac naprawczych potwierdziły taką konieczność.

Dodatkowo zlecono nam również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu.

Czytaj więcej...Obecnie Wykonawca prac intensyfikuje wszelkie niezbędne działania, aby jak najszybciej udostępnić ponownie ruch pojazdów po moście. Zamierza dotrzymać umownego terminu zakończenia prac tj. 26.01.2022 roku. 
Warunkiem koniecznym na dotrzymanie powyższego terminu są jednak korzystne warunki pogodowe (brak opadów śniegu / deszczu) oraz pozytywne wyniki prowadzonych badań konstrukcji. 

Czytaj więcej...Po dokonaniu naprawy i oddaniu mostu do ruchu Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach wiosennych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want. (obecne warunki pogodowe, w tym występujące niskie temperatury w nocy) uniemożliwiają poprawne wykonywanie prac antykorozyjnych.


Nad całością zadania od samego początku czuwa grono wybitnych Naukowców z czołowych polskich uczelni technicznych – z Wrocławia, Gdańska i Bydgoszczy.
Celem ZDMiKP jako zarządcy dróg na terenie miasta Bydgoszczy, jest jak najszybsza naprawa uszkodzonej przeprawy mostowej i udostępnienie jej do ruchu.

Czytaj więcej...Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Pojawiły się już pierwsze elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.

Prace rozbiórkowe dotychczasowego wiaduktu zostały już zakończone. Obecnie trwają prace przy budowie kolejnych podpór betonowych wiaduktu i prace montażowe przęseł.

Czytaj więcej...15 grudnia z Radomska, na teren budowy przywiezione i zamontowane zostały trzy pierwsze fragmenty przęsła budowanego wiaduktu. Jeszcze w grudniu zamontowane zostaną kolejne.

W tym czasie w fabryce, na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej, którą zakład produkcyjny wytworzył już w całości.


Czytaj więcej...Przęsła nowego wiaduktu północnego, podobnie jak południowego, są wykonywane w całości ze stali, co upraszcza i przyspiesza proces budowlany oraz pozwala na zwiększenie stopnia prefabrykacji, która bardzo korzystnie wpływa na jakość.

Na placu budowy gotowy mamy już przyczółek i filar od strony Kapuścisk, a także oczepy (ławy) pozostałych podpór i sprefabrykowane zbrojenie kolejnych filarów.

Czytaj więcej...Ustawione mamy też tymczasowe podpory, na których za pomocą ośmioosiowego dźwigu samochodowego (udźwig do 500 ton) są układane przywiezione elementy konstrukcji.

Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny jeszcze zimą.
Całość prac zakończy się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.

Czytaj więcej...To już kolejne prace w tym miejscu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami. Teraz realizowane są roboty na wiadukcie północnym. Prace w toku.

Czytaj więcej...    Czytaj więcej...

Czytaj więcej...    Czytaj więcej...


 

Czytaj więcej...Odrzańska, Wycieczkowa, Wejherowska i Platynowa to 4 kolejne ulice, które zyskają twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Ogłosiliśmy właśnie przetarg na ich zaprojektowanie i budowę.
Wcześniej powstały koncepcje, które konsultowaliśmy z mieszkańcami.

Pakiet składający się z 4 zadań zlecany jest w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych. Środki na jego realizację zapewnia wyłącznie Miasto.
W pierwszej kolejności opracowane zostały koncepcje rozbudowy kilkunastu gruntówek, które zdobyły w trakcie oceny największą liczbę punktów.
W ten sposób do realizacji trafiły ulice: Odrzańska w Brdyujściu, Wycieczkowa w Opławcu, Wejherowska na Miedzyniu i Platynowa na Osowej Górze.

W pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty.
Następnie w ramach prac przebudowana zostanie cała infrastruktura podziemna. Wykonawcy (lub Wykonawca) będą musieli zrealizować też zakres drogowy i wyposażyć ulice w oświetlenie, elementy poprawiające bezpieczeństwo i zagospodarować teren.
Na realizację zadań będzie 10 miesięcy od daty podpisania umowy.

Pieszojezdnia do bloków na ul. Odrzańskiej
W Brdyujściu planowana jest budowa pieszojezdni. Wzdłuż ulicy o długości prawie 170 metrów powstanie 10 miejsc postojowych. Ukształtowanie terenu wiąże się z umocnienie skarp przylegających do ulicy płytami ażurowymi. Przebudowane zostanie oświetlenie, a deszczówka będzie odprowadzana do istniejącej kanalizacji deszczowej. Nowa ulica ułatwi m.in. dojazd do zespołu budynków komunalnych wybudowanych w ciągu ostatnich lat. Końcowy fragment ulicy umożliwi w przyszłości dobudowanie nowej ulicy również w kierunku ul. Łowickiej.

Budowa ul. Wycieczkowej
Ulica Wycieczkowa została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Natomiast łączniki równoległe do ul. Sanatoryjnej obsługujące posesje oddalone od głównego przebiegu drogi ustabilizuje geokrata. Wzdłuż jezdni zaplanowano 12 miejsc postojowych. Skrzyżowanie z ul. Letniskową będzie funkcjonować jako wyniesione. Zaplanowano również przebudowę oświetlenia i budowę wpustów odprowadzających deszczówkę do kanalizacji. Łączna długość utwardzonej jezdni i łączników to ponad 400 metrów. Obie ulice: Wycieczkowa i Rajdowa łączą się z utwardzoną wcześniej ul. Sanatoryjną ułatwiając dojazd do dużej liczby posesji.

Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstanie parking, wyznaczonych zostanie również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Ulica będzie wyposażona w progi zwalniające, nowe oświetlenie oraz wpusty do kanalizacji deszczowej

Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze planowane jest utwardzenie ul. Platynowej pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej będą miały formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 zyska nawierzchnię mineralną. Ulica zyska nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie.

Czytaj więcej...Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta.
Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu

Czytaj więcej...W ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydało blisko 100 mln zł.

Zadania, realizowane są w oparciu o kilka miejskich programów, o których więcej pisaliśmy TUTAJ 

 

Czytaj więcej...Rozpoczyna się kolejne etapy prac przy budowie nowych mostów nad Brdą.
Zrealizowany został duży zakres robót przy kanalizacji deszczowej.

Teraz czas na palowanie, czyli ważne prace związane z fundamentami przyszłej konstrukcji mostów. 

Czytaj więcej...W ostatnich tygodniach wykonawca realizował przede wszystkim prace związane z przebudową sieci kanalizacji deszczowej po północnej stronie ulicy Fordońskiej. Ułożonych zostało kilkaset metrów nowych rur, osadzano nowe studnie. Te prace są jeszcze kontynuowane.

Rozpoczęto prace związane z wykonywaniem fundamentów pod słupy trakcyjne.

Czytaj więcej...W obrębie nowych mostów przeprowadzono prace związane z niezbędnymi wymianami gruntu oraz zabezpieczeniem skarp istniejącego obiektu drogowego.
Przełożono też sieci, które kolidowały z budową nowych przepraw m.in. przebudowano gazociąg.




Czytaj więcej...Wykonawca rozpoczął obecnie proces palowania, czyli prace związane z fundamentami, na których oprą się przyczółki i podpory nowych mostów.
Gotowe pale wbija palownica.

Do tej pory wykonanych zostało już 55 pali.
Docelowo na palach wykonane zostaną przyczółki oraz 4 podpory pośrednie.

Czytaj więcej...Nowe przeprawy będą składały się łącznie z 5 przęseł.


Kolejnym etapem prac mostowych będzie wykonanie ustroju nośnego, czyli płyt obu mostów.


 

Czytaj więcej...Przebudowa torowiska
Wykonawca w ramach budowy nowych mostów pomiędzy ulicami Fordońska i Toruńską, przeprowadzi też prace na ul. Perłowej.
Na odcinku ok. 600 metrów wzdłuż ul. Perłowej zmodernizowane zostanie torowisko biegnące w kierunku węzła Szarych Szeregów.
Wymieniona zostanie jego podbudowa, tory i słupy trakcyjne.

Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników. Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych.

Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma też odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Wyposażony zostanie on w energooszczędne oświetlenie. Ruchem tak jak obecnie kierować będzie sygnalizacja świetlna.

Czytaj więcej...Tramwaje pojadą inaczej
Przebudowa ul. Perłowej związana będzie ze zmianą organizacji ruchu tramwajowego na tym odcinku.
Pierwsze prace (przy sprzyjających warunkach pogdowych) Wykonawca planuje rozpocząć już na początku przyszłego roku.
O wszelkich zmianach w organizacji ruchu oraz zmianach w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej, informować będziemy już niebawem.

Czytaj więcej...Budowa nowych mostów połączona z przebudową torowiska na ul. Perłowej to obecnie największa miejska inwestycja.
Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych z czego 48 mln zł to dofinansowanie unijne.
Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań: zakończonej rozbudowie ulicy Kujawskiej oraz budowie systemu buspasów.

Te zadania również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Wszystkie tego typu projekty musimy zakończyć i rozliczyć do końca 2023 roku.

Strona 96 z 418