Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo, przede wszystkim z myślą o pieszych. W miejscach, gdzie nie ma możliwości budowy chodników lub kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości sięgamy po rozwiązania sprawdzone w wielu innych krajach.
Z myślą o niechronionych uczestnikach ruchu od kilku lat wprowadzamy coraz więcej elementów mających na celu poprawę bezpieczeństwa szczególnie pieszych i rowerzystów – tak zwanych niechronionych uczestników ruchu. Podstawą jest separacja tego rodzaju ruchu, a więc budowa wydzielonych chodników i dróg rowerowych. Równocześnie w centrum naszej uwagi znajdują się miejsca, gdzie spotykają się piesi, rowerzyści i kierowcy – między innymi przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów i wspólne odcinki dróg, gdzie nie ma możliwości dobudowania chodników.
U nas nowość, u innych standard
Nowością na bydgoskich ulicach jest tak zwane esowanie jezdni z użyciem słupków i wysp wygrodzeniowych. Takie rozwiązanie stosujemy na ulicach, które mają przede wszystkim charakter dróg osiedlowych i nie ma możliwości wyposażenie ich w dodatkowe chodniki. Stąd na wykorzystanie takiej organizacji ruchu zdecydowaliśmy się na ul. Pod Skarpą. Zostało ono pozytywnie zaopiniowane przez policję, a realizacja spotkała się z uznaniem Społecznego Rzecznika Pieszych. Tego typu rozwiązania są bardzo popularne w krajach Europy Zachodniej. Stosuje je coraz więcej polskich miast.
Bezpieczniej i wygodniej
W tym roku stworzyliśmy też na ul. Focha pierwszy przystanek wiedeński. Dzięki wyniesionej jezdni pasażerowie wysiadający lub wsiadający z tramwajów są nie tylko zdecydowanie bezpieczniejsi. Wiedeński peron ułatwił szczególnie osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi korzystanie z komunikacji miejskiej. Do końca roku planujemy też ogłosić przetarg na prace związane z koncepcją kolejnych takich przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Dla autobusów to nie przeszkoda
Od wielu lat stosujemy progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Coraz częściej korzystamy jednak z tak zwanych progów wyspowych. Umożliwiają one swobodny przejazd autobusom natomiast kierowcy samochodów osobowych chcąc bezpiecznie go przejechać powinni znacznie zwolnić. Ostatnio na takie rozwiązania zdecydowaliśmy się m.in. na ulicy Bydgoskiej, Gajowej i Zamczysko.
Na znacznie większą skalę przy budowie dróg nie posiadających statusu głównych stosujemy skrzyżowania wyniesione. Pełnią one podobną rolę jak progi zwalniające. W ten sposób uspokoiliśmy ruch na kilku nowych ulicach m.in. Sanatoryjnej, Leszczyna, Osada, Pijarów i Byszewskiej.
Doświetlone zebry
W tym roku kontynuujemy też program doświetlania przejść dla pieszych. Dodatkowe systemy lamp i opraw pozwalają kierowcom znacznie szybciej dostrzec pieszych, którzy znajdują się w strefie przejścia. Takie oświetlenie w ubiegłym roku pojawiło się w 13 lokalizacjach. W tym roku zaplanowaliśmy doświetlenie łącznie 23 kolejnych „zebr”. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Znaki jeszcze bardziej widoczne
Wdrażamy także znaki na fluoroscencyjnym podkładzie, które są jeszcze lepiej widoczne po zmroku. W ten sposób oznakujemy między innymi przejścia na ul. Chrobrego oraz na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Standardem stały się również duże piktogramy informujące kierowców o przejściach dla pieszych, z których korzystają uczniowie szkół. Nadal wykorzystujemy też mikroprogi, czyli grubowarstwowe oznakowanie poziome informujące o zbliżaniu się do ważnych przejść, z których korzysta wielu pieszych. Takie rozwiązanie wdrożyliśmy np. na Nakielskiej.
Przed liniami przejść dla pieszych instalujemy również elementy odblaskowe wbudowane w nawierzchnię jezdni. To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność.
Duże pieniądze na remonty
Od kilku lat zwiększyliśmy też środki na remonty chodników. W ostatnich latach są to kwoty rzędu 2 mln złotych. Wcześniej były to kwoty kilkuset tysięcy złotych. Pozwoliły one między innymi zbudować nowe nawierzchnie na odcinkach ulic Warmińskiego, Nakielskiej, Śląskiej, Sierocej, Jasnej, 20 Stycznia, GOPR-u i Zamoyskiego.
Tylko przemyślane rozwiązania
Obecne nasze działania są starannie planowane i analizowane:
- wzorujemy się na krajach, gdzie dochodzi do znacznie mniejszej liczby wypadków
- każda zmiana oznacza przygotowanie projektu organizacji ruchu
- przed zmianami zlecamy pomiary i analizy ruchu drogowego
- prowadzimy dialog z organizacjami reprezentujących pieszych oraz radami bezpieczeństwa ruchu drogowego
- wszystkie projekty są opiniowane przez policję
- inwestycje poprzedzamy konsultacjami społecznymi
Konieczność separacji różnych uczestników ruchu, np. rowerzystów od samochodów sprawia, że skrzyżowania bywają nieco bardziej skomplikowane, a droga (np. dla rowerów) ma więcej zakrętów. Na drogach w celu redukcji prędkości pojawiają się dodatkowe przeszkody. Z tego względu bezpieczeństwo bywa okupione obniżeniem komfortu podróżowania, ale liczymy, że każdy dostrzeże, że poczucie bezpieczeństwa jest bezcenne.