Trwają intensywne prace przy budowie nowego, wschodniego wiaduktu przy ul. Armii Krajowej. Na plac budowy zwożone są pierwsze elementy stalowej konstrukcji. Nowoczesny, z charakterystycznymi łukami wiadukt umożliwi bezpieczne korzystanie z obiektu również pieszym i rowerzystom.

Na budowę zaczęły zjeżdżać pierwsze elementy konstrukcji nośnej nowego wiaduktu. Są one w tej chwili przemieszczane i ustawiane do scalenia. Następnie zostaną nasunięte na nowe przyczółki. Wiadukt nie będzie posiadał już podpór pośrednich. Po zmontowaniu i nasunięciu konstrukcja zostanie zabezpieczona przed korozją i pomalowana. Utrzymana będzie w niebiesko-szarej kolorystyce.

ak2

Duże wyzwanie

Budowa zupełnie tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla nas jako zarządcy, jak i wykonawcy. Zaplanowaliśmy tę inwestycję z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wykonawca przed rozpoczęciem robót optymalizował dodatkowo dokumentację, by usprawnić proces budowlany. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów. Wykonawca, mimo tych wyzwań zakłada, że przy sprzyjającej pogodzie uzyska przejezdność obiektu, jak wcześniej zakładał, jeszcze w tym roku. 

ak3

Nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów

Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki  i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna. W nawierzchnie dróg rowerowych wbudowane zostaną pętle indukcyjne wzbudzające sygnalizację świetlną. Zakładamy, że na zielonej fali rowerzystom uda się przejechać przez wszystkie jezdnie ulicy Wyszyńskiego. Pierwszą taka pętlę uruchomiono w naszym mieście w 2017 r. w rejonie ulic Nad Torem – Orlicza – Świekatowska, a kolejne w tym roku na skrzyżowaniach nowego odcinka Trasy Uniwersyteckiej oraz  w rejonie ul. Pelplińskiej i Orląt Lwowskich.

ak4

Kosztowna inwestycja

Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej. ZDMiKP zamierza na inwestycję wykorzystać środki zewnętrzne z tak zwanej rezerwy subwencji ogólnej (pula środków z budżetu państwa na najważniejsze inwestycje drogowe realizowane przez samorządy).

Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej). Obiekt wschodni nie spełniał już norm stawianych obiektom na ważnych drogach o dużym natężeniu ruchu i był w złym stanie technicznym. Stąd konieczność przebudowy.

Wiadukt w liczbach:

  • Długość wiaduktu: 75m
  • Koszt inwestycji – 20,44 mln zł
  • Gwarancja na korozję – 15 lat