Trwają zaawansowane prace przy budowie parkingów P+R. Inwestycja pozwoli nie tylko ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum.
To również kolejne wzmocnienie transportu publicznego. Kupując bilet na przejazdy komunikacją miejską, parkowanie będzie bezpłatne.
Obowiązywać będą korzystne taryfy.
Budowa systemu P+R to jeden z elementów zrównoważonego rozwoju miasta.
Pozwoli to na ograniczenie i uporządkowanie parkowania w rewitalizowanym centrum Bydgoszczy.
W związku z budową nowych parkingów ograniczony został już ruch na ulicach wokół Starego Rynku.
Wprowadzamy ograniczenia parkowania i przejazdu przez zrewitalizowaną Wyspę Młyńską. Również Rybi Rynek stanie się strefą dedykowaną przede wszystkim pieszym. Wzorujemy się na innych europejskich miastach, które są chętnie odwiedzane przez turystów i tworzą przestrzenie przyjazne mieszkańcom.
Równocześnie dbamy o dobre skomunikowanie serca miasta z innymi osiedlami. Stąd budowa systemu P+R. Przy ul. Grudziądzkiej będzie mogło zaparkować około 570 pojazdów. Na rondzie Kujawskim kolejne 140 miejsc. Te parkingi mają zostać uruchomione w pierwszej kolejności.
Kolejne trzy parkingi zaplanowano również w innych częściach miasta, przy ważnych węzłach komunikacyjnych: Przylesie, Las Gdański i rondzie gen. St. Maczka.
Jak to będzie funkcjonować?
Sposób funkcjonowania bydgoskiego systemu P+R określa przyjęta już uchwała Rady Miasta sprzed 2 lat.
Zakłada ona, że osoby kupujące bilet na usługi przewozowe w biletomatach na parkingach P+R będą mogły parkować za darmo.
Cena biletu na przejazdy komunikacją miejską będzie zależna od czasu parkowania i liczby pasażerów.
Bilet uprawniający do poruszania się komunikacją miejską przez 1 godzinę kosztować ma 6 zł (dla 1 lub 2 osób). Dostępne będą również atrakcyjne taryfy dla większej liczby pasażerów.
Bilet na przejazdy będzie nabywało się jeszcze przed wjazdem na parking.
Przy wyjeździe z parkingu konieczne zeskanowanie biletu, by szlaban podniósł się do góry.
Priorytet dla autobusów i tramwajów
Oprócz budowy systemu parkingów P+R w ostatnich latach realizujemy wiele innych działań wzmacniających transport publiczny w centrum Bydgoszczy.
• Na wielu ważnych ulicach wytyczyliśmy lub zbudowaliśmy buspasy (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
• W ubiegłym roku uruchomiona została linia tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej
• Wdrożyliśmy system ITS, który skrócił czas przejazdu ważnymi korytarzami transportowymi
• Rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego na nowoczesne niskopodłogowe składy (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów)
• Stworzyliśmy nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa).
• Przebudowujemy infrastrukturę przystankową dostosowując ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami