Raport z prowadzonych prac. Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej
Obecnie montowane są warstwy konstrukcyjne torowiska, a także trwają prace związane z wykonaniem dwóch peronów tramwajowych na rondzie Toruńskim oraz ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od ulicy Perłowej do Kazimierza Wielkiego.
Trwa, warta 131 mln zł, modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Wykonawca, którym jest firma Trakcja S.A., na odcinku od ronda Toruńskiego do wysokości osiedla Sześciu Planet oraz od wysokości połowy tego osiedla do ulicy Spokojnej montuje torowisko. Natomiast na odcinku na wysokości osiedla Sześciu Planet ułożone zostały dolne warstwy konstrukcyjne.
Jednocześnie trwają prace związane z wykonaniem dwóch peronów tramwajowych na rondzie Toruńskim oraz ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od ulicy Perłowej do Kazimierza Wielkiego. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
- Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej podzielona jest na trzy etapy. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Przypominamy, że od 1 lutego będzie można kupić cztery nowe bilety. W sprzedaży pojawią się dwa bilety weekendowe oraz tygodniowe i dwutygodniowe na okaziciela.
Nowością będą dwa bilety weekendowe, ważne od godz. 12 w piątek do godziny 6 rano w poniedziałek na liniach dziennych oraz nocnych. Cena biletu normalnego będzie wynosiła 20 zł, a ulgowego 10 zł. Bilet weekendowy rodzinny, z którego będzie mógł skorzystać jeden lub oboje rodziców oraz co najmniej jedno dziecko w wieku od 4 do 16 lat, będzie kosztował 34 zł.
Wprowadzone zostaną również dwa elektroniczne bilety okresowe na okaziciela, dostępne w systemie Bydgoskiej Karty Miejskiej. Bilet siedmiodniowy będzie kosztował 51,60 zł, a czternastodniowy 94,60 zł.
Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców oraz ciągle zwiększającą się ofertę kulturalną i rozrywkową w mieście.
Bilet przez aplikację
W Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić również za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez jedną z pięciu aplikacji na telefon. W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z bezpłatnych aplikacji:
- Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska),
- zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.),
- SkyCash,
- Jakdojadę,
- MPay.
Dodatkowe kursy na podmiejskich liniach
Przypominamy, że z początkiem lutego zmienią się też rozkłady linii nr 42 i 90, które kursują po gminie Białe Błota. Dodane zostaną dodatkowe kursy. Od 15 lutego zmiany zostaną wprowadzone także na liniach nr 41, 94 i 98, które obsługują gminę Osielsko. Ze szczegółami zmian i nowymi rozkładami można zapoznać się TUTAJ.
Kup bilet, zwiedzaj okolicę!
Bydgoszcz od dekady rozwija komunikację podmiejską we współpracy z sąsiednimi gminami. W ten sposób powstała siatka 13 połączeń, które zapewniają dojazd do wielu ciekawych miejsc. Prezentujemy kilka z nich:
- W Ostromecku o każdej porze roku warto odwiedzić Zespół Pałacowo-Parkowy. W zabytkowych gmachach można podziwiać między innymi kolekcję zabytkowych fortepianów lub urządzić sobie wspaniały spacer po rozległym parku. Dojedziemy tam linią nr 40.
- Linią nr 99 dojedziemy nie tylko do popularnego kąpieliska w sezonie letnim. Chmieliniki i Brzoza to również doskonałe punkty wypadowe na wędrówkę po Puszczy Bydgoskiej.
- W Łochowie malowniczy spacer można urządzić sobie po nadnoteckich łąkach. W kierunku połączenia Kanału Bydgoskiego i Noteckiego zobaczymy m.in. elektrownię wodną i śluzę Lisi Ogon. Do Łochowa dojedziemy liniami nr 90 i 92.
- Przedłużeniem naszego Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku są rozległe lasy ciągnące się w kierunku Koronowa. Do położonych na tym terenie miejscowości Maksymilianowo lub Bożenkowo dojedziemy liniami nr 94 lub 98.
- Do miejscowości położonych w Dolinie Dolnej Wisły dojedziemy liniami nr 95 i 97. Z wielu miejsc położonych na skarpach doliny takich jak Gądecz, czy Kozielec roztaczają się malownicze widoki na królową polskich rzek. Na zboczu zalesionego wąwozu przy parku dworskim w Gądeczu znajduje się także jaskinia.
- Osoby lubiące zwiedzać wiekowe świątynie koniecznie powinny odwiedzić kościoły znajdujące się w Żołędowie (dojazd linią nr 94), w Ostromecku (linia nr 40) oraz we Włókach (dojazd linią nr 97).
Zakończyły się prace naprawcze na moście Bernardyńskim
Wykonawca zakończył dodatkowe roboty budowlane pod mostem przy przyczółkach. Obecnie jest jeszcze opracowywana szczegółowa ekspertyza, dotycząca warunków eksploatacji mostu.
Przypomnijmy. Wykryte we wrześniu 2024 roku uszkodzenie przegubu było wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji. Przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegały obrotowi, któremu należało zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach.
Roboty budowlane przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym zamontowano nowy stalowy przegub, który zastąpił ten uszkodzony, co poprawiło statykę mostu. W drugim etapie, w związku ze stwierdzeniem przemieszczenia i niedoboru nośności w istniejących ściągach w podporach skrajnych (przyczółki), wykonano nowe ściągi stalowe w tej strefie. Prace zakończyły się szybciej niż planowano. Koszt naprawy wyniósł 1 752 750 zł.
Aby dokładnie poznać dalszą możliwość eksploatacji mostu przy wprowadzonych ograniczeniach w użytkowaniu, w tym ograniczeniu prędkości w ruchu tramwajów do 30 km/h oraz wprowadzonym zakazie wjazdu pojazdów ciężarowych zleciliśmy ekspertyzę techniczną, która jest obecnie opracowywana. Dzięki niej poznamy przedział czasowy bezpiecznego użytkowania mostu po przeprowadzonej naprawie, przy braku innych okoliczności wpływających na jego stan techniczny niż te dotychczas zdiagnozowane. O wynikach ekspertyzy poinformujemy po jej zakończeniu.
Jednak już dzisiaj wiemy, że most trzeba wybudować na nowo. Aby przygotować się do tej inwestycji, już w tym roku planujemy ogłosić przetarg na dokumentację techniczną nowego obiektu, by w kolejnych latach starać się o środki finansowe na ten cel.
Bezpieczne przystanki przy placu Wolności
Zakończyły się prace przy przebudowie przystanków przy placu Wolności. Z końcem ubiegłego roku oddaliśmy do użytku przystanki na placu Praw Kobiet. To kolejny element pakietu naszych działań związanych z poprawą dostępności do transportu publicznego.
Pojawiły się nowe wiaty przystankowe i oznakowanie, a część jezdni została przebudowana na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Pojazdy muszą korzystać z pasa ruchu, na którym znajduje się również torowisko. Dzięki przebudowie znacznie łatwiej wsiąść do tramwaju m.in. seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami. Koszt wszystkich prac wyniósł ponad milion złotych.
Pasażerowie z nowych przystanków przy placu Wolności mogą korzystać od piątku, 17 stycznia. Wcześniej zakończyły się prace przy przystankach przy placu Praw Kobiet. Ze względu na ograniczoną szerokość ulicy, do poziomu drzwi tramwajowych podniesiona została tylko część chodników w obrębie peronów. Koszt tej inwestycji to ponad 961 tysięcy złotych. W tym roku planujemy rozpoczęcie prac projektowych nad dwiema kolejnymi parami przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej. Pierwsza z nich będzie się znajdować pomiędzy ulicami Słowackiego, a Mickiewicza, druga natomiast pomiędzy Chodkiewicza, a Kamienną. Miasto na ten cel zabezpiecza 250 tysięcy złotych.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju, jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Ułatwia to wsiadanie do pojazdów i poprawia bezpieczeństwo. Wyniesiony peron, jeśli znajduje się na jezdni wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha na wysokości pl. Teatralnego.