Wszystkie Swingi wyjechały już na tory
Finalizujemy historyczny kontrakt z Pesą na dostawę 40 nowoczesnych tramwajów. Po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”. Przygotowujemy się również do zamówienia 6 kolejnych składów, dzięki którym wymieniony zostanie cały tabor. Bydgoszcz już stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce. Wkrótce dokupimy 6 kolejnych składów.
- Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Ten wynik oznacza, że Bydgoszcz znalazła się wśród miast z najnowocześniejszą flotą tramwajową w Polsce.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosiła 431,2 mln zł, a inwestycja była realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów. Jako ostatni odebrany został pojazd z numerem bocznym nr 181. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów. W poprzedniej dekadzie dokupiliśmy m.in.:
- 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu,
- 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej,
- 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Obecna średnia wieku naszych składów to zaledwie 11,5 lat. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (jesteśmy w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.
Wymieniamy cały tabor
Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem do miasta trafi jeszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Pozwoli to dokupić 6 dodatkowych tramwajów. Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Nowe Swingi w liczbach:
- żywotność pojazdu - do 35 lat
- prędkość maksymalna - do 80 km/h
- niska podłoga - 100 %
- liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
- wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Nowa trasa dla jednośladów wzdłuż ulicy Sułkowskiego
Wkrótce rozpoczną się prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ulicy Sułkowskiego na odcinku od Modrzewiowej do Dwernickiego. W tym tygodniu przekazaliśmy wykonawcy plac budowy. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Cały projekt zakłada powstanie ścieżki rowerowej po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg rowerowych w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy Górników. Na odcinku pomiędzy Bielawami i Bocianowem, od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej, zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł. Planowo wszystkie prace powinny zakończyć się pod koniec tego roku.
W tym tygodniu przekazaliśmy wykonawcy plac budowy, a wkrótce ruszą prace na ulicy Sułkowskiego obejmujące odcinek od ul. Modrzewiowej do ul. Dwernickiego. To pierwszy etap inwestycji.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów. Jedną z tych inwestycji jest budowa kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Złożyliśmy już wniosek o wydanie decyzji ZRID.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W drugiej połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.
Więcej informacji o rowerowych inwestycjach znajduje się TUTAJ.
Umowa na budowę ulic do nowoczesnego kampusu podpisana
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę ulic wokół nowego kampusu Akademii Muzycznej. Stawiamy na wysoką estetykę, szpalery drzew i rozwiązania przyjazne dla pieszych. Tę część inwestycji finansuje Miasto.
Trwa budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej. Częścią inwestycji jest nowy układ komunikacyjny. W ogłoszonym pod koniec zeszłego roku przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag, z którą podpisana została umowa o wartości 11,9 mln zł. Nowe ulice zostaną objęte 5-letnią gwarancją.
Jak dojedziemy do kampusu?
Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć dwie połączone ze sobą nowe ulice:
• prostopadła do Gdańskiej, przebiegająca po północnej stronie boiska szkoły,
• ul. prof. J. Godziszewskiego o łamanym przebiegu i łącznej długości około 500 metrów, zapewniająca bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ulicą Kamienną przed budynkiem Akademii Muzycznej.
Będą to ulice kategorii gminnej i klasy funkcjonalnej dojazdowej. Wzdłuż obu planowane są zatoki do parkowania (prostopadłego względem osi jezdni). Na Kamiennej zaplanowano prawoskręt dla pojazdów wjeżdżających na nową ulicę. Wyjazd na Kamienną możliwy ma być tylko w prawą stronę. Równocześnie prowadzona będzie remediacja terenu pod drogami.
Co jeszcze się zmieni?
Przebudowane zostaną krótkie odcinki istniejących chodników i dróg rowerowych wzdłuż ul. Kamiennej. Uwzględniając prestiżowy charakter przyszłej ulicy przy kampusie, projektant zaproponował zróżnicowanie materiałów nawierzchniowych, podkreślających odmienne funkcje poszczególnych elementów ulicy (jezdnie bitumiczne, opaski z kostki płukanej, chodniki z płyt betonowych, miejsca postojowe z kostki).
Przewidziano nasadzenie pojedynczych szpalerów drzew wzdłuż obu projektowanych ulic. Drzewa będą wkomponowane w pasy parkingowe, które specjalnie w tym celu podzielono na segmenty. Warto podkreślić, że zgodnie z wnioskami mieszkańców ZDMIKP skonsultował projekt z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz z Radą Estetyki Miasta Bydgoszczy. Zalecenia obu organów, dotyczące między innymi sposobu układania chodnikowych płyt i wykorzystywanych materiałów, zostały uwzględnione w koncepcji projektowej. Zależy nam, by rewitalizowaną część Śródmieścia z nowym kampusem wyróżniała wysoka estetyka. Zakończenie prac planowane jest w I połowie przyszłego roku. Wcześniej gotowy ma być dojazd tymczasowy.
Warto wiedzieć
Nowy 8-kondygnacyjny gmach kampusu Akademii Muzycznej pomieści m.in. cztery sale koncertowe - symfoniczną, kameralną, teatralno-operową i organową, a także sale dydaktyczne i dom studenta. Budowa zakończy się jesienią tego roku.
KPO – preferencyjna pożyczka i potężne oszczędności
Dziś (12 marca) podpisana została największa umowa na preferencyjną pożyczkę ze środków Krajowego Planu Odbudowy dla Bydgoszczy. Transza ponad 203 mln zł umożliwi zrealizowanie szeregu oczekiwanych inwestycji związanych z przebudową oświetlenia. Nowoczesne oprawy LED zużyją mniej energii, będą bardziej przyjazne dla środowiska i bardziej niezawodne.
- Bydgoszcz wyjątkowo skutecznie sięga po środki z Krajowego Planu Odbudowy i może być wzorem dla wielu innych samorządów – podkreśla Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. – Miasto zdobyło już m.in. bezzwrotne dofinansowanie na kontynuację programu „ekoszkół i ekoprzedszkoli”, wymianę taboru tramwajowego oraz budowę nowego żłobka. Uzyskało też preferencyjną pożyczkę na budowę dróg rowerowych, rewitalizację bulwarów i skwerów. Teraz sięga po kolejną transzę tych środków, dzięki którym zrealizuje kompleksową wymianę oświetlenia. To oznacza, że zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą.
W środę w obecności Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Michała Sztybla podpisana została umowa dla miasta Bydgoszczy w ramach programu wsparcia inwestycji w miastach pod nazwą Instrument Zielonej Transformacji Miast. Podpisy pod kontraktem o wartości 203 mln zł złożyli prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Pierwsza Wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego prof. Marta Postuła.
- To jeden z ważnych momentów dla rozwoju miasta - ocenia Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wielokrotnie podkreślałem, że musimy przygotowywać się do ograniczania wydatków na energię, która w ciągu ostatnich lat drożała. Teraz dostaliśmy szansę na szybkie dokończenie programów, które przygotowaliśmy do realizacji. Sfinalizujemy całkowitą wymianę oświetlenia ulicznego i zakończymy trudną współpracę ze spółką Enea Oświetlenie, która nie spełniła oczekiwań mieszkańców w zakresie sprawnej infrastruktury. Wkrótce wszystkie ulice i place będą wyposażone w sprawne, nowoczesne, miejskie oświetlenie. Liczę, że w najbliższym czasie podpiszemy też umowę pozwalającą na dokończenie termomodernizacji szkół i przedszkoli.
Nowoczesne, niezawodne oświetlenie
W mieście funkcjonuje 27 tysięcy punktów świetlnych. Do tej pory Bydgoszcz sfinansowała wymianę 11500 na nowoczesne oprawy LED. Ponad 15500 punktów świetlnych przeznaczonych jest do modernizacji. W tym roku zmodernizujemy około 3500 lamp, a w kolejnych latach nowe środki finansowe z KPO, w kwocie 203 mln zł, pozwolą na realizację tego zadania.
Jeszcze tej wiosny ZDMIKP planuje ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej na wybudowanie ok. 12 tysięcy nowych punktów oświetlenia LED w miejsce ponad 40-letniej infrastruktury oświetleniowej, obecnej własności Enea Oświetlenie sp. z o.o. Zadanie będzie polegało na całkowitej likwidacji sieci Enea Oświetlenie i wybudowaniu nowych urządzeń (kable – ok. 322 km, słupy, szafy sterujące, oprawy oświetleniowe). Po 2029 roku Bydgoszcz będzie posiadała własne, nowoczesne, energooszczędne oświetlenie uliczne z pełną możliwością nadzoru, kontroli i regulacji natężenia oświetlenia.
Nowoczesne oprawy pozwalają ograniczyć zużycie energii o około 60%, a także koszty serwisowania urządzeń o około 75%.
Warto wiedzieć
Bydgoszcz wcześniej podpisała 39 umów, o łącznej wartości prawie 58 mln zł, gwarantujących środki z preferencyjnej pożyczki KPO na zadania związane m.in.:
• budową dróg rowerowych,
• rewitalizację parków, skwerów, bulwarów,
• rewitalizacją placu Wolności,
• budową minitężni,
• budowę przystanków wiedeńskich,
• oświetlenie części ulic.
Nieoprocentowana pożyczka posłuży za wkład własny przy inwestycjach realizowanych z wykorzystaniem środków rządowych przy przebudowie bulwarów i rewitalizacji placu Wolności. W pozostałych zadaniach jest podstawowym źródłem finansowania. Wykorzystanie tych środków umożliwia rozpoczynanie kolejnych oczekiwanych zadań i zachowanie dobrej płynności finansowej.
Łączna wartość środków pozyskanych przez miasto z preferencyjnej pożyczki KPO po podpisaniu umowy na kompleksową wymianę oświetlenia wynosi już ponad 260 mln zł. Kwota pozyskanych bezzwrotnych dotacji finansowanych z KPO to prawie 150 mln zł.