Drogowe podsumowanie 2024 roku
Wybudowaliśmy dwa mosty nad Brdą, przebudowaliśmy Rybi Rynek i kilka staromiejskich uliczek, zakupiliśmy nowoczesne tramwaje, przebudowaliśmy ulice Łęczycką i Pod Skarpą, a ponad dwadzieścia ulic gruntowych zyskało nową nawierzchnię. Kończą się też roboty przy nowych przystankach wiedeńskich, które poprawią bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji publicznej.
W 2024 roku zakończyliśmy wartą 170 mln zł inwestycję związaną z budową dwóch mostów wzdłuż Kazimierza Wielkiego, która usprawniła poruszanie się po Bydgoszczy. Zbudowaliśmy nowe jezdnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Zasadziliśmy też setki drzew oraz krzewów.
W tym roku zakończyły się również prace na Rybim Rynku oraz na kilku staromiejskich uliczkach. Przebudowaliśmy ul. Łęczycką na Bartodziejach oraz fragment ul. Pod Skarpą w Fordonie. Poprawiliśmy dostępność przejścia oraz przejazdu rowerowego przez ul. Wojska Polskiego dla osób niepełnosprawnych, seniorów i rowerzystów, gdzie nowoczesna sygnalizacja świetlna zastąpiła wyeksploatowaną czterdziestoletnią kładkę.
Cały czas inwestujemy w komunikację
Cały czas kontynuujemy wymianę tramwajowego taboru. Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Aby sprostać wymogom nowego taboru, równocześnie udoskonalamy infrastrukturę torową. Jesteśmy w trakcie dużego zadania dotyczącego modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd tramwajów, a dzięki budowie nowych odcinków dróg rowerowych oraz chodników zapewni też bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zakończyliśmy budowę przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej przy placu Praw Kobiet, a na finiszu są prace przy kolejnej parze zlokalizowanej przy placu Wolności.
Kontynuujemy utwardzanie dróg gruntowych
W tym roku twardą nawierzchnię zyskało już ponad 20 ulic gruntowych. Na liście znalazły się między innymi Kilowa, Kolibrowa, Wodna, Iglasta, Wieśniacza, Masztowa, Kętrzyńska i Syrokomli. Projekt utwardzania dróg gruntowych w przyszłym roku będzie kontynuowany. We współpracy z mieszkańcami ulice realizowane są też w ramach programu 25/75.
Wybudowaliśmy również odcinek Wielkiej Pętli Fordonu. To duży projekt, który zakłada budowę nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla. W poprzednich latach wykonaliśmy trasę nad brzegiem Wisły przy ul. Promenada. W tym roku, dzięki BBO, zakończyły się prace wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Jesteśmy w trakcie wymiany oświetlenia ulicznego. W wielu miejscach Bydgoszczy pojawiają się stylowe lampy i energooszczędne oprawy.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami, budową chodników, miejsc parkingowych, ścieżek rowerowych i doświetlaniem przejść dla pieszych. Część z nich wykonaliśmy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Przygotowujemy następne inwestycje
Podpisaliśmy wiele umów dotyczących przyszłych inwestycji, m.in. na przygotowanie projektu przebudowy ronda Jagiellonów, opracowanie nowego mostu Pomorskiego, budowę węzła Bydgoszcz-Wschód. W tematach związanych z komunikacją publiczną uzyskaliśmy m.in. decyzję środowiskową dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie, co przybliża nas do rozpoczęcia tej oczekiwanej inwestycji. Przygotowujemy się również do przebudowy pętli tramwajowej „Las Gdański" w Myślęcinku.
To tylko niektóre z naszych działań, prowadzonych w 2024 roku. Więcej informacji znajduje się na naszej stronie internetowej. Zachęcamy też do śledzenia naszych działań w mediach społecznościowych na Facebooku oraz Instagramie.
Kolejne Swingi wyjechały na tory
Po Bydgoszczy jeżdżą już 22 nowe tramwaje. Sześć kolejnych jest w trakcie odbiorów, a dwanaście zostanie dostarczonych w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wartość całego kontraktu z bydgoską Pesą, obejmującego 40 pojazdów, wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich.
Sześć nowoczesnych Swingów wyjechało na tory pod koniec grudnia, co oznacza, że po Bydgoszczy jeżdżą już 22 nowe tramwaje. Następnych sześć jest w trakcie odbiorów, a 12 kolejnych zostanie dostarczonych w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Wdrożenie ich do ruchu będzie się odbywać w miarę przeprowadzanych odbiorów.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich,
- Budowa torowiska na Szwederowo,
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- Modernizacja ronda Jagiellonów,
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Zakończyły się prace na ulicy Pod Skarpą
Trwa odbiór oraz kompletowanie dokumentów formalnych umożliwiających oddanie inwestycji do użytku. Niedługo na ulicę Pod Skarpą wrócą również autobusy.
Prace objęły przebudowę ul. Pod Skarpą od Sybiraków do Korfantego o łącznej długości około 700 metrów. Zadanie polegało na położeniu nowej nawierzchni, budowie zjazdów do posesji, chodnika, który powstał po południowej stronie jezdni oraz poprawiających bezpieczeństwo progów zwalniających. Pojawiły się również peron autobusowy i oświetlenie. Doświetlone zostały dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z ul. Pod Skarpą oraz na skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza. Wiosną zazieleni się też skwer przy ul. W. Korfantego.
Całość robót, by zminimalizować utrudnienia, podzielona została na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy objął odcinek od ulicy Matki Teresy z Kalkuty do ul. Romana Kaczmarczyka, a drugi odcinek zlokalizowany od Matki Teresy z Kalkuty do skrzyżowania z Korfantego. Autobusy linii numer 82 oraz 98 powrócą na swoje stałe trasy w sobotę, 4 stycznia 2025 roku.
Wykonawcą inwestycji była firma CZiLL Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością. Wartość zadania to ponad 4,4 mln zł.
To jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą). W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów. Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie). Nowa nawierzchnia ulic oraz zastosowane rozwiązania geometrii pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.
Rybi Rynek w eleganckiej odsłonie
Zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatrów wykonana z kamiennej kostki.
- Rewitalizacja Rybiego Rynku to kolejny element naszego ambitnego pomysłu na elegancki, tętniący życiem Salon Miasta – podkreśla Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wokół niego już wcześniej oddaliśmy do użytku Teatr Kameralny, który stał się jedną z najchętniej odwiedzanych placówek kulturalnych. Odrestaurowaliśmy fasadę spichrzy, symbolu Bydgoszczy i ograniczyliśmy przejazd samochodów przez zrewitalizowane ulice i mosty. Te projekty pomogły stać się nam najchętniej odwiedzanym miastem przez turystów w regionie. Utrzymanie tego wyniku wymaga pracy. Działamy dalej. Budujemy IV krąg Opery, zrewitalizujemy kolejne odcinki bulwarów i Wyspę Św. Barbary. Przed nami również szereg prac na Wyspie Młyńskiej.
Więcej drzew i kolorowe rabaty
Remont Rybiego Rynku to kolejna inwestycja, która zmienia Salon Bydgoszczy. W miejscu parkingu pojawił się plac z podświetlaną różą wiatrów. W jego rogach dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycji złożonej z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Zamontowaliśmy też stylowe latarnie, a część nasadzeń została podświetlona. Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia ustawimy ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej oraz inne elementy małej architektury.
W parze z rynkiem szereg ulic
Zrewitalizowaliśmy również kilka staromiejskich uliczek, na których położyliśmy kamienną kostkę. Na chodnikach natomiast zastosowaliśmy granitowe płyty z kamiennymi opaskami. Ulica Grodzka zachowała swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów, dodatkowo pojawiło się na niej zawężenie jezdni, co pozwoliło na poszerzenie części przeznaczonej dla ruchu pieszego i wprowadzenie dodatkowych pasów zieleni. Rewitalizacja objęła też ulice Przy Zamczysku (od Grodzkiej do placu Kościeleckich), Malczewskiego, Zaułek, Przyrzecze, Jana Kazimierza oraz Pod Blankami. Oprócz nowej nawierzchni zadbaliśmy o zieleń.
W ramach zadania wykonaliśmy także schody prowadzące z ul. Ku Młynom na nabrzeże Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wzdłuż Młynówki. Dodatkowo podświetliliśmy oraz wymieniliśmy nawierzchnię przy kamieniu z tablicą upamiętniającą bydgoskich Żydów (u zbiegu ul. Jana Kazimierza oraz Pod Blankami).
Wykonawcą robót była firma Betpol. Koszt inwestycji to ok. 30,3 mln zł. Zadanie doskonale współgra ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (Kręta, Mostowa, część Grodzkiej, Długa, Magdzińskiego, Jezuicka, Farna, Trybunalska, Ku Młynom, Niedźwiedzia, Spichlerna i Przesmyk). W tym roku zakończyła się także kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Rozszerzamy zamówienie
Po zakończeniu podstawowego zakresu robót zdecydowaliśmy jeszcze o rozszerzeniu zadania o dodatkowe prace. W ich zakres wejdzie przebudowa ulic Karmelickiej (dojazd do powstającego IV kręgu Opery), remont ul. Podwale oraz nabrzeża przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Wraz z zakończeniem drogowej części inwestycji rozpoczęliśmy też prace nad wprowadzeniem dodatkowych elementów, które mają nawiązywać do historii tego miejsca. W pierwszej kolejności zależy nam na wykonaniu przy nabrzeżu repliki żurawia przypominającego o dawnym porcie. Obecnie przy współpracy z Politechniką Bydgoską powstaje niezbędna dokumentacja projektowa.