Jeszcze w tym roku planowane jest zamówienie ostatnich pięciu niskopodłogowych tramwajów, które pozwolą kierować nowoczesny tabor również do Łęgnowa oraz na nowe linie tramwajowe. Trwa także modernizacja zajezdni tramwajowej. Rozpoczęły się też pierwsze prace związane z budową infrastruktury dla elektrobusów, które będą kursować we flocie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.
- Nigdy w historii Bydgoszczy nie inwestowaliśmy tak potężnych środków w transport publiczny - podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - W tym roku finalizowaliśmy dostawy 40 nowoczesnych tramwajów i, dzięki zdobyciu europejskich środków, zamawiamy dodatkowe 6 pojazdów. Równocześnie MZK z sukcesem sięgnęły po środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i infrastrukturę niezbędną do uruchomienia elektrobusów. Modernizujemy również naszą zajezdnię, która usprawni pracę przy serwisie pojazdów. Tylko te trzy zadania związane z taborem i jego serwisowaniem to wydatek na poziomie ponad 650 mln zł. W najbliższych latach wydamy też około 300 mln zł na modernizację i budowę nowych torowisk. Razem to miliard złotych na nowoczesny, ekologiczny i przyjazny transport publiczny.
Jeszcze więcej nowoczesnych tramwajów
Wiosną sfinalizowaliśmy historyczny kontrakt związany z dostawą łącznie 40 niskopodłogowców o wartości 431 mln zł. Po mieście aktualnie kursuje 75 nowoczesnych tramwajów, co sprawia, że obok Olsztyna Bydgoszcz jest miastem z najnowszą tramwajową flotą. Z myślą o całkowitym wycofaniu starych „Konstali” także z rezerw oraz pod kątem obsługi modernizowanych i budowanych od podstaw nowych torowisk zamawiamy kolejne pojazdy. Umożliwiło to pozyskanie dodatkowych środków europejskich z Krajowego Planu Odbudowy. Wiosną zamówiliśmy w ramach opcji jeden dodatkowy pojazd. Do końcu roku ogłoszony zostanie przetarg na zakup kolejnych 5 sztuk 32-metrowych składów.
Zajezdnia coraz bliżej finiszu, wiosną elektrobusy
Trwa także remont zajezdni tramwajowej. Wykonawca zrealizował ponad 70 procent wszystkich prac. W ostatnich tygodniach realizowane były prace przy nowym budynku myjni oraz przy zbiornikach na potrzeby technologii myjni. W pierwszych etapach zadania przebudowano też wszystkie instalacje oraz układ torowy z harfą. Zakończenie inwestycji planowane jest wiosną 2026 roku.
Natomiast latem podpisana została umowa na dostawę elektrobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jedenaście nowych autobusów wersji miejskiej (w tym 7 szt. przegubowych i 4 szt. krótkich, 12-metrowych) dostarczy firma Solaris. Pojazdy będą ładowane poprzez złącze plug-in. W pierwszej kolejności będą kierowane do obsługi linii przecinających Śródmieście. Częścią zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na wybudowaniu infrastruktury ładowania dla autobusów i elektrowni fotowoltaicznej wraz z magazynem energii oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Prace nad budową wiat i elektrowni już się rozpoczęły.