Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Przypominamy, że od 1 lutego będzie można kupić cztery nowe bilety. W sprzedaży pojawią się dwa bilety weekendowe oraz tygodniowe i dwutygodniowe na okaziciela.
Nowością będą dwa bilety weekendowe, ważne od godz. 12 w piątek do godziny 6 rano w poniedziałek na liniach dziennych oraz nocnych. Cena biletu normalnego będzie wynosiła 20 zł, a ulgowego 10 zł. Bilet weekendowy rodzinny, z którego będzie mógł skorzystać jeden lub oboje rodziców oraz co najmniej jedno dziecko w wieku od 4 do 16 lat, będzie kosztował 34 zł.
Wprowadzone zostaną również dwa elektroniczne bilety okresowe na okaziciela, dostępne w systemie Bydgoskiej Karty Miejskiej. Bilet siedmiodniowy będzie kosztował 51,60 zł, a czternastodniowy 94,60 zł.
Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców oraz ciągle zwiększającą się ofertę kulturalną i rozrywkową w mieście.
Bilet przez aplikacjęW Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić również za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez jedną z pięciu aplikacji na telefon. W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z bezpłatnych aplikacji:
- Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska),
- zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.),
- SkyCash,
- Jakdojadę,
- MPay.
Dodatkowe kursy na podmiejskich liniach
Przypominamy, że z początkiem lutego zmienią się też rozkłady linii nr 42 i 90, które kursują po gminie Białe Błota. Dodane zostaną dodatkowe kursy. Od 15 lutego zmiany zostaną wprowadzone także na liniach nr 41, 94 i 98, które obsługują gminę Osielsko. Ze szczegółami zmian i nowymi rozkładami można zapoznać się TUTAJ.
Kup bilet, zwiedzaj okolicę!
Bydgoszcz od dekady rozwija komunikację podmiejską we współpracy z sąsiednimi gminami. W ten sposób powstała siatka 13 połączeń, które zapewniają dojazd do wielu ciekawych miejsc. Prezentujemy kilka z nich:
- W Ostromecku o każdej porze roku warto odwiedzić Zespół Pałacowo-Parkowy. W zabytkowych gmachach można podziwiać między innymi kolekcję zabytkowych fortepianów lub urządzić sobie wspaniały spacer po rozległym parku. Dojedziemy tam linią nr 40.
- Linią nr 99 dojedziemy nie tylko do popularnego kąpieliska w sezonie letnim. Chmieliniki i Brzoza to również doskonałe punkty wypadowe na wędrówkę po Puszczy Bydgoskiej.
- W Łochowie malowniczy spacer można urządzić sobie po nadnoteckich łąkach. W kierunku połączenia Kanału Bydgoskiego i Noteckiego zobaczymy m.in. elektrownię wodną i śluzę Lisi Ogon. Do Łochowa dojedziemy liniami nr 90 i 92.
- Przedłużeniem naszego Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku są rozległe lasy ciągnące się w kierunku Koronowa. Do położonych na tym terenie miejscowości Maksymilianowo lub Bożenkowo dojedziemy liniami nr 94 lub 98.
- Do miejscowości położonych w Dolinie Dolnej Wisły dojedziemy liniami nr 95 i 97. Z wielu miejsc położonych na skarpach doliny takich jak Gądecz, czy Kozielec roztaczają się malownicze widoki na królową polskich rzek. Na zboczu zalesionego wąwozu przy parku dworskim w Gądeczu znajduje się także jaskinia.
- Osoby lubiące zwiedzać wiekowe świątynie koniecznie powinny odwiedzić kościoły znajdujące się w Żołędowie (dojazd linią nr 94), w Ostromecku (linia nr 40) oraz we Włókach (dojazd linią nr 97).
To będzie dobry rok dla rowerzystów
W tym roku rozpoczną się prace przy budowie kilku ważnych dróg rowerowych. Powstaną one między innymi wzdłuż ulic J. Sułkowskiego, Toruńskiej, Sudeckiej, Wyzwolenia i Peplińskiej. Nad magistralą węglową zbudujemy kładkę, która połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej. Intensywnie pracujemy też nad dokumentacją kolejnych tras rowerowych.
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów.
Nowa kładka połączy wyremontowane ścieżki
Zbliżają się do końca prace nad projektem kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Warta ponad 10 milionów inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Zakres zadania obejmuje między innymi:
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.
Umowa z firmą Kormost zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku, a zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 - 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Drogi rowerowe na Leśnym i Tatrzańskim
Firma Betpol odpowiada natomiast za zaprojektowanie i budowę dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej. Wartość zadania to 13,4 mln zł. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. M. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.
Także w ramach przebudowy torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej powstanie infrastruktura rowerowa o łącznej długości ponad 3 kilometrów na odcinku od ul. Perłowej do Spadzistej. Dzięki temu połączone zostaną już istniejąca droga dla jednośladów na ul. Spornej oraz przygotowywana na Kieleckiej. Prace na pierwszym odcinku drogi rowerowej już trwają.
Kolejne kilometry rowerowych dróg uwzględnione są przy dużych inwestycjach, które rozpoczną się w tym roku m.in.:
- budowie linii tramwajowej na L. Solskiego,
- rozbudowie ul. ul. Nakielskiej.
Dodatkowo trasa dla rowerzystów powstanie w ramach rewitalizacji bulwarów Brdy. W tym roku prace budowlane mają rozpocząć się na odcinku od ul. Krakowskiej w kierunku ul. Żabiej.
Pracujemy nad projektami
Ponadto w zeszłym roku zleciliśmy zaprojektowanie dróg dla rowerów wzdłuż ulic Kolbego, Petersona, Wyzwolenia oraz Pod Skarpą. Trwają też prace nad kolejnymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu oraz nad dokumentacją drogi rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje (Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, S. Moniuszki, Skłodowskiej-Curie, Łęczycka). Wszystkie opracowania, które powstają na potrzeby modernizacji mostów i wiaduktów również uwzględniają rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Zdobyliśmy europejskie pieniądze na 6 kolejnych tramwajów!
Bydgoski wniosek zajął pierwsze miejsce w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem. Do miasta trafi blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Ta kwota pozwoli dokupić 6 nowoczesnych tramwajów, co wpłynie na bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wcześniej zamówiliśmy 40 niskopodłogowych pojazdów. Ponad połowa z nich kursuje już po Bydgoszczy.
O środki na zakup nowego taboru tramwajowego mogli się starać organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. W konkursie wystartowało 12 miast. 4 projekty z najwyższą oceną otrzymały dofinansowanie. Bydgoszcz z wnioskiem przygotowanym przez ZDMIKP zajęła 1. miejsce. Do Miasta trafi 43,9 mln zł. Za tę kwotę kupimy 6 pojazdów o wartości blisko 64 mln zł. Oprócz Bydgoszczy dofinansowanie otrzymał Kraków, Wrocław i Poznań.
Wcześniej Bydgoszcz zamówiła 40 nowoczesnych pojazdów. Realizacja tego kontraktu jest na półmetku. Pesa wyprodukowała już 22 nowe Swingi. Kolejne 18 pojazdów wyjedzie na torowiska wczesną wiosną. Wartość całego kontraktu wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Sukcesywnie modernizujemy i rozbudowujemy infrastrukturę torową. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich,
- Budowa torowiska na Szwederowo,
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- Modernizacja ronda Jagiellonów,
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.
Drogowe podsumowanie 2024 roku
Wybudowaliśmy dwa mosty nad Brdą, przebudowaliśmy Rybi Rynek i kilka staromiejskich uliczek, zakupiliśmy nowoczesne tramwaje, przebudowaliśmy ulice Łęczycką i Pod Skarpą, a ponad dwadzieścia ulic gruntowych zyskało nową nawierzchnię. Kończą się też roboty przy nowych przystankach wiedeńskich, które poprawią bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji publicznej.
W 2024 roku zakończyliśmy wartą 170 mln zł inwestycję związaną z budową dwóch mostów wzdłuż Kazimierza Wielkiego, która usprawniła poruszanie się po Bydgoszczy. Zbudowaliśmy nowe jezdnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Zasadziliśmy też setki drzew oraz krzewów.
W tym roku zakończyły się również prace na Rybim Rynku oraz na kilku staromiejskich uliczkach. Przebudowaliśmy ul. Łęczycką na Bartodziejach oraz fragment ul. Pod Skarpą w Fordonie. Poprawiliśmy dostępność przejścia oraz przejazdu rowerowego przez ul. Wojska Polskiego dla osób niepełnosprawnych, seniorów i rowerzystów, gdzie nowoczesna sygnalizacja świetlna zastąpiła wyeksploatowaną czterdziestoletnią kładkę.
Cały czas inwestujemy w komunikację
Cały czas kontynuujemy wymianę tramwajowego taboru. Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Aby sprostać wymogom nowego taboru, równocześnie udoskonalamy infrastrukturę torową. Jesteśmy w trakcie dużego zadania dotyczącego modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd tramwajów, a dzięki budowie nowych odcinków dróg rowerowych oraz chodników zapewni też bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zakończyliśmy budowę przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej przy placu Praw Kobiet, a na finiszu są prace przy kolejnej parze zlokalizowanej przy placu Wolności.
Kontynuujemy utwardzanie dróg gruntowych
W tym roku twardą nawierzchnię zyskało już ponad 20 ulic gruntowych. Na liście znalazły się między innymi Kilowa, Kolibrowa, Wodna, Iglasta, Wieśniacza, Masztowa, Kętrzyńska i Syrokomli. Projekt utwardzania dróg gruntowych w przyszłym roku będzie kontynuowany. We współpracy z mieszkańcami ulice realizowane są też w ramach programu 25/75.
Wybudowaliśmy również odcinek Wielkiej Pętli Fordonu. To duży projekt, który zakłada budowę nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla. W poprzednich latach wykonaliśmy trasę nad brzegiem Wisły przy ul. Promenada. W tym roku, dzięki BBO, zakończyły się prace wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Jesteśmy w trakcie wymiany oświetlenia ulicznego. W wielu miejscach Bydgoszczy pojawiają się stylowe lampy i energooszczędne oprawy.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami, budową chodników, miejsc parkingowych, ścieżek rowerowych i doświetlaniem przejść dla pieszych. Część z nich wykonaliśmy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Przygotowujemy następne inwestycje
Podpisaliśmy wiele umów dotyczących przyszłych inwestycji, m.in. na przygotowanie projektu przebudowy ronda Jagiellonów, opracowanie nowego mostu Pomorskiego, budowę węzła Bydgoszcz-Wschód. W tematach związanych z komunikacją publiczną uzyskaliśmy m.in. decyzję środowiskową dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie, co przybliża nas do rozpoczęcia tej oczekiwanej inwestycji. Przygotowujemy się również do przebudowy pętli tramwajowej „Las Gdański" w Myślęcinku.
To tylko niektóre z naszych działań, prowadzonych w 2024 roku. Więcej informacji znajduje się na naszej stronie internetowej. Zachęcamy też do śledzenia naszych działań w mediach społecznościowych na Facebooku oraz Instagramie.