Kładka, łącząca Wyżyny ze Wzgórzem Wolności, przejdzie kapitalny remont
W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na remont kładki pieszo-rowerowej nad Alejami Jana Pawła II, pomiędzy ulicami Czeską a Niziny, która łączy Wyżyny ze Wzgórzem Wolności.
Kładka od czasu jej powstania, czyli 1991 roku, pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych Alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce, a zaprojektował ją, przy pomocy obliczeń komputerowych (co było w tamtych czasach rzadkością), Jan Siuda z ówczesnego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy.
Co się zmieni?
Zakres podstawowy zadania obejmie wymianę balustrad oraz wieszaków, czyli prętów, za pomocą których przęsło jest podwieszone pod łuki nośne. Odnowiona zostanie też powłoka malarska, a elementy konstrukcyjne, zlokalizowane po obu stronach obiektu tzw. skrzydełka, zostaną przebudowane. W opcji rozszerzenia zamówienia przewidujemy również możliwość uzupełnienia zakresu zadania o wymianę nawierzchni, dylatacji, przebudowę umocnień skarp, odwodnienia oraz budowę nowego oświetlenia. Uruchomienie opcji uzależnione jest jednak od środków finansowych, pozostałych po realizacji zadania podstawowego.
Część robót z pewnością będzie powodowała utrudnienia w ruchu, o czym będziemy informować, gdy tylko rozpoczną się już prace budowlane.
Przez cały czas dotychczasowego, standardowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej. W roku 2018 roku kładka została uszkodzona przez ciężarówkę jednego z wykonawców przebudowy ul. Glinki, który przejeżdżając Al. Jana Pawła II z podniesioną częścią ładunkową, uderzył w pomost kładki w sąsiedztwie jednego z wieszaków. Powypadkowa ekspertyza, zamówiona przez ZDMiKP, nie wykazała zagrożenia dla konstrukcji i sprawa zakończyła się tylko na miejscowej naprawie obiektu.
Warto wiedzieć
Kładkę wybudowała nieistniejąca już bydgoska firma Rawex. Jej całkowita długość to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Kładka odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.
Raport nr 3 z prowadzonych prac. Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej
Torowisko na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej zostało już wykonane. Obecnie trwają prace wykończeniowe, polegające na ustawianiu obrzeży oraz obsypywaniu tłuczniem. Rozpoczęły się również roboty związane z rozwieszaniem sieci trakcyjnej, które potrwają kilka tygodni.
W zakresie drogowym układana jest nawierzchnia na peronach tramwajowych oraz na ścieżkach rowerowych i zjazdach na odcinku od ul. Perłowej do ul. Kazimierza Wielkiego. Wszystkie prace drogowe powinny zakończyć się do końca marca.
Planujemy przywrócenie ruchu tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ronda do ul. Spokojnej w pierwszej połowie kwietnia. W tym czasie zostanie również zmieniona czasowa organizacja ruchu. Dokładna data uzależniona jest od postępu prac. W tym miejscu pragniemy zaznaczyć, że wykonawca miał czas na wykonanie robót do końca maja 2025 roku, ale udało się je przyspieszyć o prawie dwa miesiące.
W chwili obecnej czekamy również na ZRID na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Trwają też prace projektowe dotyczące remontu odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil, które wykonawca planuje rozpocząć w drugiej połowie 2025 roku.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
- Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej podzielona jest na trzy etapy. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Tramwaj na Szwederowie z zezwoleniem na budowę
Uzyskaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowej trasy tramwajowej na Szwederowie. To kolejny krok do rozpoczęcia oczekiwanej inwestycji. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na prace budowlane. To jedno z kilku tramwajowych zadań, które zrealizujemy w najbliższych latach.
Głównym celem inwestycji jest budowa trasy tramwajowej przez Szwederowo - od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego, a trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy też dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym na wysokości centrum handlowego. Przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym powstanie także na wysokości ul. Konopnej. Na trasie powstaną też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka). Zależy nam by trasa miała dużo zieleni.
Inwestycja uwzględnia budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.
Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około 2 lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
Pakiet tramwajowych inwestycji
Jesteśmy w trakcie innych ważnych tramwajowych inwestycji, m.in.:
- Finalizujemy całkowitą wymianę taboru,
- Trwa gruntowna przebudowa torowiska na ul. Toruńskiej,
- Trwa modernizacja zajezdni tramwajowej.
- Trwają prace nad projektem modernizacji ronda Jagiellonów,
- Zlecimy przebudowę pętli w Lesie Gdańskim,
- Zlecimy projekt budowy linii tramwajowej przez Bocianowo i wzdłuż ul. Wyszyńskiego
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania: nowe granice, zapłacimy kartą
3 marca zmieniają się granice Strefy Płatnego Parkowania. Wymusi ona większą rotację pojazdów na osiedlach, gdzie do tej pory trudno było znaleźć miejsce postojowe. Mieszkańcy zameldowani przy ulicach, które znajdą się w powiększonej strefie, będą mogli wykupić abonament w bardzo korzystnej cenie 30 złotych miesięcznie w podstrefie A lub 20 złotych w podstrefie B. Łatwiejsze będzie też uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych.
Zmiana granic SPP została poprzedzona dokładną analizą m.in. zajętości miejsc, rotacji pojazdów i wniosków mieszkańców. Głównym celem jest spowodowanie większej rotacji pojazdów na osiedlach znajdujących się w całej SPP, w tym na Okolu, Wilczaku, Babiej Wsi i Bielawach, gdzie do tej pory trudno było zaparkować. Zmiany zachęcać mają także do wykorzystywania innych form poruszania się po centrum Bydgoszczy niż własny samochód (transport publiczny, rower). Wcześniej zrealizowaliśmy szereg zadań, które usprawniły poruszanie się po centrum komunikacją publiczną (buspasy, nowe torowisko na Kujawskiej, koordynacja rozkładów tramwajowych) oraz rowerami (nowe drogi rowerowe, kontrapasy, dopuszczenie kontraruchu). W tej części miasta coraz więcej przestrzeni oddajemy też pieszym (zrewitalizowane place, ulice Starego Miasta, bulwary).
Przed pracami przy rozszerzeniu strefy SPP na blisko 70 ulicach miasta wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu. Przenieśliśmy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadziliśmy ulice jednokierunkowe, a na wielu trasach ograniczyliśmy prędkość do 30 km/h.
Nowe granice strefy parkowania
Od 3 marca do SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Wjazd do strefy oznaczony jest znakami z wielką literą „P” na każdej ulicy wjazdowej (znak D-44 „strefa parkowania"). Na znaku widnieje też oznaczenie podstrefy i informacja o czasie obowiązywania płatności oraz ich formach.
Zmienią się także granice pomiędzy podstrefami A i B. Do podstrefy A włączone zostaną m.in. obszary pomiędzy:
- ul. Gdańską i Pomorską
- ul. 3-Maja-Staszica-I. Paderewskiego i al. Ossolińskich i M. Piotrowskiego
- ul. Poznańską - Kruszwicką i F. Focha.
W obszarze podstrefy B znajdą się obszary wokół podstrefy A ograniczonej: ul. Zygmunta Augusta, bocznicą kolejową, Kamienną, S. Wyszyńskiego, M. Skłodowskiej-Curie, Pestalozziego, Jagiellońską, Krakowską, Toruńską (od Torbydu), Ustronie, Kujawską, Wałami Jagiellońskimi, Grudziądzką, W. Teskowej, placem Poznańskim, Doliną, Wrocławską, Grunwaldzką, Graniczną, Unii Lubelskiej i M. Langiewicza. Warto zwrócić uwagę, że tą strefą objęte będzie również parkowanie wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do skrzyżowania z ul. J. Kraszewskiego.
W podstrefie C nadal znajdować będzie się część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej.
Zapłacisz kartą oraz BLIK-iem
Liczba miejsc parkingowych należących do SPP wynosi obecnie 5933. Parkomaty pojawiły się m.in. na ulicach Sportowej, K. Chodkiewicza, Nakielskiej, J. Długosza, Granicznej, Żupy, Toruńskiej, Grunwaldzkiej, J. Poniatowskiego, L. Pestalozziego, R. Berwińskiego, Powstańców Wielkopolskich, J. Wybickiego, Cichej, E. Plater, P. Wawrzyniaka, Płockiej i Litewskiej.
Nowe parkomaty są nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie:
- pozwolą na płacenie nie tylko gotówką, ale też kartą i BLIK-iem.
- wpisanie numeru rejestracyjnego poprzez zeskanowanie kodu QR z jednego z poprzednich biletów,
- brak konieczności drukowania i zostawiania za szybą biletu,
- możliwość przedłużenia ważności biletu w danej podstrefie,
- dowolna forma płatności za przedłużenie ważności biletu,
- będzie w nich można również wnieść opłatę dodatkową za brak biletu.
Urządzenia zasilane są akumulatorami i panelami słonecznymi. Można w nich płacić gotówką oraz kartą, wydają też bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój. Docelowo w Bydgoszczy będzie zamontowanych 326 urządzeń. W najbliższych tygodniach sukcesywnie będą wymieniane także starsze parkomaty, znajdujące się na obszarze, gdzie do tej pory funkcjonowała SPP.
Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje:
W ramach usługi przygotowany zostanie jeszcze nowy e-sklep, który w drugiej połowie lutego pozwoli mieszkańcom na zakup abonamentu w strefie płatnego parkowania w łatwiejszy i szybszy sposób.
Okres, w którym pobierane są opłaty za parkowanie w SPP nie ulega zmianie. Płatny postój obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 17.
Korzystne abonamenty dla mieszkańców
Abonament na parkowanie pojazdu na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy dostępny jest dla mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP. Aby zakupić abonament należy udokumentować:
- zameldowanie w SPP,
- prawo własności pojazdu,
- potwierdzenie rozliczania podatku w mieście Bydgoszczy.
Mieszkańcy ulic w SPP zapłacą za niego 30 zł miesięcznie w podstrefie A lub 20 zł miesięcznie w podstrefie B.
Wymagane dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- oryginał umowy cywilno-prawnej, umowa leasingu, najmu długoterminowego lub umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, bądź umowa użyczenia pojazdu zawarta w formie pisemnej potwierdzona przez notariusza,
- dokument tożsamości, z którego wynika miejsce zameldowania bądź zaświadczenie
o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy, - w przypadku zameldowania czasowego – zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy.
- dokument potwierdzający rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy:
- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub - wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia
za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim.
Od połowy lutego nowe abonamenty będzie można wykupić w:
- kasie biletowej przy ul. Zygmunta Augusta 10 - czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 16.30,
- kasie biletowej przy ul. Toruńskiej 174a (siedziba ZDMiKP), czynna w dni robocze w godz. 7.00 – 17.00,
- kasie biletowej przy ul. Modrzewiowej 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.30 – 15:30
- E-sklepie.
Z wymaganymi dokumentami potrzebnymi do wyrobienia abonamentu można zapoznać się TUTAJ.
Pełny cennik opłat w Strefie Płatnego Parkowania dostępny jest TUTAJ.
Nie wjeżdżaj do centrum, zaparkuj wygodnie na parkingu P+R i skorzystaj z komunikacji publicznej
Przypominamy, że od jesieni 2022 roku w Bydgoszczy działa system P+R. Umożliwia on wygodne zaparkowanie na jednym z czterech parkingów zlokalizowanych w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych skąd do ścisłego centrum można dojechać tramwajem lub autobusem. Bilet całodobowy dla 1 lub 2 osób kosztuje 12 zł, a miesięczny 108 zł.
Wyższe opłaty obowiązują tylko na parkingu wielopoziomowym P+R przy ul. Grudziądzkiej (36,5 zł za bilet dobowy, bilety okresowe są niedostępne). Więcej informacji oraz cennik dostępne są TUTAJ.
Warto wiedzieć:
Dodatkowe informacje o SPP znajdują się na stronach:
Informacji o zmianach udzielają także pracownicy ZDMIKP
- telefonicznie 52 582 24 08 w godzinach pracy ZDMiKP
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- bezpośrednio w Biurze SPP przy ul. Zygmunta Augusta 10 w godzinach 7:00-17:00,
- informacji o abonamentach udzielają pracownicy Wydziału Taryf i Płatnego Parkowania w godzinach pracy ZDMiKP - numer telefonu 52 582 27 65