Drukuj

PESA
... niemal tyle notujemy przejazdów Pasażerów, bydgoską komunikacją miejską w ciągu dnia w zależności od różnych okresów w roku. Uzyskanie takiego wyniku jest możliwe dzięki rozwiniętej sieci połączeń autobusowych i tramwajowych.




Ile linii autobusowych?

Nasze Miasto łączy 37 linii autobusowych dziennych oraz 7 linii nocnych. Autobusy dowożą pasażerów do 10 linii tramwajowych. Przy okazji warto przypomnieć, że w ostatnim czasie prace nad zwiększeniem liczby połączeń oparliśmy o komunikację niskoemisyjną – tramwajową. Konsekwentnie przeprowadzamy m.in. liczne modernizacje torowisk, sieci w tym pętli na górnym tarasie. Wcześniej Miasto wybudowało linię tramwajową do Fordonu, a obecnie jesteśmy w przededniu rozpoczęcia budowy kolejnej, w ulicy Kujawskiej. W obu przypadkach poza realizacją inwestycji drogowych, zostały zakupione nowe tramwaje. Tym samym nie tylko tworzymy kolejne połączenia. Rozszerzamy także ofertę przewozową i systematycznie wymieniamy tabor.

Nowoczesne autobusy i coraz nowsze tramwaje.

Znajdujemy się w Polsce w ścisłej czołówce pod względem wieku autobusów. Najstarsze, należące do spółki miejskiej MZK mają pięć lat. We flocie jeździ prawie setka autobusów krótkich i blisko siedemdziesiąt długich (przegubowych). Spełniają restrykcyjne normy emisji EURO 6 oraz EURO 5+. Są klimatyzowane i niskopodłogowe z Wi-Fi. Spełniają pod względem bezpieczeństwa i komfortu podróży oczekiwania osób poruszających się na wózkach. Obsługę ułatwiają specjalne platformy, które uruchamia na prośbę kierowca.
Po szynach kursuje 130 tramwajów z czego jedna trzecia, to pojazdy nowe, zakupione w ramach wcześniej opisanych inwestycji, na które uzyskaliśmy dofinansowanie ze środków europejskich.

47.193 kilometrów dziennie, po 300 kilometrach tras.

Kierowcy na 36 liniach pokonują około: 47.193 kilometrów dziennie. W październiku bydgoskie autobusy przejechały 1.345.839 kilometrów. Przez sześć miesięcy 2018 - 7.468.625 kilometrów, co w ciągu całego roku daje 14.937.250 kilometrów. W sumie w Bydgoszczy jest czynnych prawie trzysta kilometrów tras autobusowych. Dokładnie 285,98 kilometrów.
Tramwajów też nie oszczędzamy. Dziennie na dziesięciu liniach przejeżdżają około 12.512,6 kilometrów. W październiku pokonały dystans 328.163 kilometrów. W ciągu sześciu miesięcy obecnego roku 2.346.102,5 kilometrów. Tramwaje „śmigają" po czterdziestu kilometrach torów, zatem łączna długość tras komunikacji miejskiej w Bydgoszczy wynosi 325,98 kilometrów.

„...panie, to nie są tanie rzeczy."

Jak mawia do dzisiaj, a od ponad dziesięciu lat, jeden z kultowych bohaterów serialowych: „...panie, to nie są tanie rzeczy." Równie imponująco, co liczba przejechanych kilometrów, wygląda zestawienie ilości paliwa potrzebnego do pokonania dystansów na ponad czterdziestu liniach autobusowych. W ciągu roku do napędzenia taboru, potrzebnych jest 5.933.000 litrów oleju napędowego. Co miesięcznie daje wynik 494.416,6 litrów ON.

Tabor zabytkowy cieszy się coraz większą popularnością.

Nie można pominąć w opisie naszych kursów taborem zabytkowym. Konsekwentnie od 2013 roku w sezonie letnim-wakacyjnym na ulicach i torowiskach naszego miasta jeżdżą historyczne tramwaje i autobusy. W okresie przerwy od nauki szkolnej w każdą sobotę, niedzielę i święto kursuje linia tramwajowa nr zero. Pasażerów wozi wagon retro typu Herbrand i 5N. Odkryte pomosty zabytkowego tramwaju są nie lada atrakcją, podobnie, jak sprzedaż i kontrola biletów przez załogę umundurowaną w stylu epoki. Jedynym warunkiem niezapomnianej przejażdżki i niepowtarzalnych zdjęć robionych smartfonami jest słoneczna pogoda.
Na deszcz, żeby nie zawieść naszych Pasażerów też jesteśmy przygotowani. W pochmurne dni na trasę rusza, zabudowana, czerwona, jak wóz strażacki „eNka".

b_300_200_16777215_00_images_kris_Tramwajowy_Mikolaj.JPG








Równie atrakcyjne są przejazdy krytym wagonem typu Herbrand VNCB-80, nazywanym przez Bydgoszczan "Persilem". Swoją drogą ciekawe dlaczego?

Herbrand-VNCB-80








Wagony typu Herbrand były produkowane w latach 1896 i 1898 roku w niemieckiej fabryce w Kolonii i są najstarszymi zachowanymi, czynnymi tramwajami w Polsce! W Bydgoszczy, aż do połowy lat 50-tych po torach jeździło 35 podobnych wagonów.
Nasz Bydgoski, zielony Herbrand został gruntownie odnowiony w 1986 roku i służy Mieszkańcom do dzisiaj, a ich uśmiech i wspomnienia podczas podróży są bezcenne.

b_300_200_16777215_00_images_kris_Zielony_zabytek.jpg








Drugi Herbrand został wyremontowany w roku 2012. Czerwony wagon typu Konstal 5N jest natomiast jednym z wielu tego typu wagonów dostarczonych do Bydgoszczy w latach 50-tych i 60-tych. Po Bydgoszczy woziły pasażerów na regularnych liniach do 1991 roku.

Przejażdżkę linią tramwajową nr 0 można odbyć na wyznaczonej trasie prowadzącej przez centrum miasta. Podczas wakacji letnich w 2018 r. przejazdy odbywały się na trasie Las Gdański - Bałtycka.
Pasażerowie korzystający z tramwaju mogli po drodze odwiedzić piękne oraz charakterystyczne zakątki Bydgoszczy. Wysiadając na jednym z przystanków w centrum miasta można przespacerować się ulicą Gdańską podziwiając jej stylową zabudowę, lub wybrać się w stronę Starego Rynku i Wyspy Młyńskiej. Pętla Las Gdański zlokalizowana jest w Myślęcinku. Miejscu rekreacji i wypoczynku wielu Bydgoszczan. Urok miejsca, jak również atrakcje i imprezy przyciągają w ciągu roku ponad milion osób.

Dodatkowo można skorzystać z ciekawej atrakcji turystycznej dla całej rodziny, czy grupy przyjaciół w ramach przejazdu zabytkowym autobusem na dwóch malowniczych trasach. Autobusy linii turystycznych w 2018 roku kursowały w soboty, niedziele i święta od 9 czerwca do 02.09.2018r.. Linia turystyczna nr 100 kursowała na trasie pl. Kościeleckich - Myślęcinek, natomiast linia turystyczna nr 102 na trasie pl. Kościeleckich - Exploseum. Przebieg tras nie był przypadkowy. Za okien autobusów można było podziwiać Stary Rynek, Muzeum Wodociągów, Myślęcinek, Exploseum i wiele innych.

W 2017 roku z bydgoskich linii turystycznych skorzystało niemal 1400 pasażerów. Już dzisiaj zapraszamy w nowym sezonie 2019.