Aktualności

Czytaj więcej...Podpisaliśmy umowę na likwidację kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
W tym miejscu powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni. Inwestycja ma ułatwić korzystanie z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami. 
Zyskają też rowerzyści, gdyż nowy przejazd, połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy.

Na etapie konsultacji społecznych Rada Osiedla Wyżyny i Kapuściska, rowerzyści, stowarzyszenia reprezentujące pieszych, osoby starsze i niepełnosprawne, a także eksperci od organizacji ruchu, opowiedzieli się za likwidacją kładki dla pieszych i budową przejścia dla pieszych na poziomie jezdni.

Czytaj więcej...3 listopada podpisaliśmy umowę na wykonanie tego zadania z firmą KORMOST S.A.

Prace nad projektem a następnie rozbiórką kładki i przebudową tego odcinka zajmą ok. 9 miesięcy.

Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 3,6 mln zł.


Czytaj więcej...Nowe rozwiązania
Po demontażu kładki dla pieszych, powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni i zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej.
Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Wszystkie nowe nawierzchnie będą powstawały w standardach uzgodnionych z rowerzystami ( asfaltowe drogi rowerowe) i pieszymi (płyty chodnikowe).

Czytaj więcej...Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Mieszkańcy często więc wskazywali na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca.

Czytaj więcej...Podpisaliśmy umowę na wykonanie pierwszego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu na osiedlu Tatrzańskim.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Wcześniej podpisaliśmy też umowę na zaprojektowanie odcinka tej trasy pomiędzy Szkołą Podstawową nr 67 i ul. Tatrzańską.

Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych.

W pierwszej kolejności ciąg pieszo-rowerowy powstanie wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Za prace odpowiadać będzie firma Strabag, z którą podpisaliśmy właśnie umowę o wartości ponad 1,6 mln zł.

Czytaj więcej...W ramach inwestycji utwardzane lub przebudowywane będą  zjazdy na teren posesji.
Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyska też skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia zaplanowaliśmy bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.

Prace zakończą się w połowie przyszłego roku.

Pozostałe odcinki Wielkiej Pętli
Z początkiem września zleciliśmy natomiast zaprojektowanie odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera oraz ul. Wierchową. Pochłoną one ponad 300 tysięcy złotych. Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane do końca 2025 roku. To najbardziej skomplikowany odcinek trasy wymagający m.in. pozyskania gruntów niebędących własnością miasta.

Warto dodać, że równocześnie powstaje też dokumentacja dla drogi rowerowej która połączyć ma istniejącą drogę w kierunku Jarużyna z okolicą pętli autobusowej na osiedlu Tatrzańskim.

Czytaj więcej...Na finiszu są natomiast prace związane z odcinkiem trasy w Starym Fordonie, które zostały zlecone w ramach rewitalizacji terenów nad brzegiem Wisły.
Z gortowej promenady pieszo-rowerowej będzie można skorzystać jeszcze w listopadzie.

Miasto posiada także kompletną dokumentację na odcinek pomiędzy osiedlami Szybowników i Tatrzańskim. Zlecenie prac budowlanych zostało wstrzymane ze względu na zawiadomienie o możliwych nieprawidłowościach przy akceptacji projektu przez radę osiedla. Sprawę wyjaśnia komisja rewizyjna Rady Miasta.

Czytaj więcej...Komfort i bezpieczeństwo
Wielka Pętla Fordonu tam gdzie jest to możliwe ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów. Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego. Poprzez ulice Wierchową i Geodetów łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.

W Starym Fordonie w ramach rewitalizacji powstają natomiast odcinki trasy łączące wał wiślany z ulicą Promenada.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa. Długość całego ringu to ponad 20 kilometrów.

Czytaj więcej...W czwartek (26 października) w godzinach popołudniowych, wykonawca (Trakcja SA) udostępni do ruchu nowy most drogowy pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Otwarte zostanie też skrzyżowanie przy nowym obiekcie.

W kolejnych tygodniach będą wprowadzane dalsze etapy robót i zmiany w organizacji ruchu, które pozwolą udostępnić do ruchu również most tramwajowy.

Czytaj więcej...Pierwsze auta na nowej przeprawie
Od czwartku (26 października) samochody będą mogły korzystać z nowego mostu drogowego.
Wraz z nową przeprawą otwarte zostanie też skrzyżowanie ul. Toruńskiej z Kazimierza Wielkiego. Tymczasowo funkcjonować będzie na nim ruch okrężny.

Ruch pieszych (przez ok. dwa tygodnie) odbywać się będzie jeszcze po dotychczasowej przeprawie (po stronie uczelni).

Czytaj więcej...Udostępnienie do ruchu nowego mostu drogowego, pozwoli zamknąć dotychczasową przeprawę i przeprowadzić tam prace remontowe oraz wykonać najazd na obiekt od strony ul. Fordońskiej oraz ul. Toruńskiej. Zlikwidowany zostanie też przejazd tymczasowy w kierunku mostu, zlokalizowany tuż przy ogródkach działkowych.

Czytaj więcej...Etap 3 - już niebawem
Przy sprzyjających warunkach pogodowych (początek listopada) wykonawca planuje udostępnić do ruchu most tramwajowy.

Otwarcie obiektu pozwoli zamknąć torowisko na ul. Toruńskiej przy Perłowej i przeprowadzić tam ostatnie prace.

Rozwieszona zostanie sieć trakcyjna nad torowiskiem w kierunku ul. Perłowej.
Wykonane zostaną też ostatnie warstwy nawierzchni na ul. Toruńskiej od strony ogródków działkowych.

Czytaj więcej...Wykonanie wszystkich powyższych prac, pozwoli na początku grudnia uruchomić docelowy układ linii tramwajowych na obszarze realizowanej inwestycji.

Zakłada on m.in. skierowanie przez nowy most linii tramwajowych nr 7  i 11 oraz przywrócenie tam linii autobusowych.


Czytaj więcej...Warto wiedzieć
Inwestycja o wartości prawie 170 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych (ponad 50 mln zł). W jej ramach powstają między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz modernizowane są torowiska w rejonie ulic. Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Zakończenie całej inwestycji wraz z częścią drogową planowane jest na początku przyszłego roku.

Czytaj więcej...Straż Miejska zyskała nowe uprawniania. 
Od 20 października mogą karać nie tylko kierowców aut za wykroczenia drogowe, ale też rowerzystów i osoby korzystające z elektrycznych hulajnóg.
Mandat może wynosić nawet 500 zł
Zmiany w przepisach mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.


Czytaj więcej...Od 20 października funkcjonariusze Straży Miejskiej mogą nakładać mandaty od 50 do 500 zł między innymi za: nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu; wyprzedzanie pojazdów na i przed przejściem a także za naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Strażnicy mogą nałożyć też 200 zł mandat za prowadzenie roweru, e-roweru lub e-hulajnogi bez wymaganych uprawnień.
W czasie jazdy warto więc aby osoby poniżej 18. roku życia miały przy sobie kartę rowerową lub prawo jazdy.

Jeśli natomiast rowerzysta lub użytkownik e-hulajnogi bez uprawnień doprowadzi do kolizji, wówczas sprawa trafi do sądu rodzinnego i to jego rodzic lub opiekun zapłaci grzywnę nawet 1500 zł

Czytaj więcej...Warto pamiętać, że już od 2021 roku obowiązują nowe przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którymi kierujący hulajnogą elektryczną:
- musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.

- w przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.

- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.

- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

- obowiązuje zakaz przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.

Pamiętaj, aby hulajnogę elektryczną zawsze parkować jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, z zachowaniem miejsca dla pieszych.

Strona 13 z 416