Drukuj

droga-S5-aOd 31 grudnia przejezdna jest obwodnica Bydgoszczy budowana w ramach drogi ekspresowej S5. Inwestycja ruszyła w 2015 roku. Wcześniej trafiła na listą kluczowych projektów drogowych finansowanych z budżetu Państwa. Zabiegali o nią Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.

Wraz z otwarciem obwodnicy rozpocznie się wdrażanie zmian w układzie transportowym miasta.

droga-S5-bNowa cześć obwodnicy miasta od węzła Bydgoszcz Opławiec  - Bydgoszcz Błonie ma długość 13,5 km. Decydujący dla ruchu tranzytowego był jednak kilku kilometrowy odcinek pomiędzy węzełem Bydgoszcz Zachód (Pawłówek) a Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Pozwolił on bowiem połączyć ekspresową S5 na północy z istniejącym już odcinkiem obwodnicy miasta w kierunku Aleksandrowa (Bydgoszcz Północ), a na południu z budowanym odcinkiem Białe Błota – Szubin. 

Nowa trasa składa się z dwóch jezdni o betonowej nawierzchni. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach powstały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową. Zbudowano również w miejscowości Osówiec górne przejście dla zwierząt.

Pomimo udostępninia nowe drogi do ruchu, na cały odcinku będa jeszcze kontynuowane roboty budowlane a kierowcy mogą spodziewać się zmian w organizacji ruchu. 

unijne-1Z myślą o jak najlepszym połączeniu miasta z obwodnicą rozbudowaliśmy ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni.
W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwala lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum.

Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Wybudowano ekrany akustyczne, zatoki autobusowe oraz miejsce do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. Inwestycja kosztowała około 118 mln i została sfinansowana w oparciu o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.

unijne-2Co zmieni obwodnica?
Otwarcie obwodnicy oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, , Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z ul. Koronowską do granicy miasta.

Zakładamy, że ruch tranzytowy na tych ulicach może się zmniejszyć, co ograniczy hałas, zwiększą przepustowość ważnych skrzyżowań w mieście (np. rondo Toruńskie,Fordońskie, Kujawskie) oraz poprawi punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto, poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

unijne-3Czas na wdrożenie planu
Otwarcie obwodnicy pozwoli teraz na wdrożenie w życie zapisów planu transportowego uchwalonego w 2013 roku. Ulicami prowadzącymi do centrum nie będą mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy (Czersko-Polskie, BPPT, Osowa Góra).

Z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów, wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej.

unijne-4Po uregulowaniu statusu dróg, które tracą status krajowych dostosowane zostanie oznakowanie pionowe.
Będziemy też na bieżąco analizował natężenia ruchu i na ich podstawie możliwe będą zmiany np. w ustawieniu sygnalizacji lub planowanie dalszych działań inwestycyjnych na terenie miasta. Weryfikowane będą też czasy przejazdu autobusów i tramwajów.

Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S5, przy ulicach wjazdowych, staną też znaki informujące o zakazach wjazdu dla pojazdów ciężarowych (oprócz docelowych).