Drukuj

ak-41

Zakończyliśmy jeden z najważniejszych etapów prac na wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej. Cała konstrukcja w ciągu ostatnich dni została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Wkrótce wybudujemy nowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe i wyposażymy wiadukt w niezbędne elementy podnoszące bezpieczeństwo.

W ubiegłym miesiącu stalowe elementy tworzące wiadukt zostały scalone na placu budowy. Następnie, z użyciem specjalistycznych siłowników, potężna łukowa konstrukcja o wadze ok. 365 ton została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Obecnie konstrukcja jest jeszcze na tymczasowych łożyskach ślizgowych ok. 2 m nad docelowym poziomem.

Równolegle wykonywane są prace typowo drogowe: korekta przebiegu łącznic ulicy Modrzewiowej, przebudowa przejścia dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na całej długości od targowiska przy ul. Czerkaskiej do cmentarza. Po opuszczeniu całego przęsła do poziomu eksploatacyjnego, zabudowane zostaną urządzenia dylatacyjne, wykonywane będą prace izolacynjo-nawierzchniowe jezdni oraz ciągów pieszego i rowerowego oraz montowane będą urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (m.in. bariery, balustrady) i osłony przeciwporażeniowe. Wspólnie z wykonawcą zależy nam na uzyskaniu jak najwcześniej przejezdności obiektu, by ułatwić poruszanie się ważną arterią. Prace wykończeniowe prowadzone będą również wczesną wiosną.

Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki  i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.

Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu o długości blisko 94 metrów kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.

Warto wiedzieć

Budowa tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla nas jako zarządcy, jak i wykonawcy. Zaplanowaliśmy tę inwestycję z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wykonawca przed rozpoczęciem robót optymalizował dodatkowo dokumentację, by usprawnić proces budowlany. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów.