Dworzec Bydgoszcz LeśnaWe wtorek (26 kwietnia 2016 r.) otwarty zostanie przebudowany dworzec kolejowy wraz z pętlą autobusową na osiedlu Leśnym. Powstał także nowy węzeł komunikacyjny na Błoniu, a na Bielawach przebudowano perony. W najbliższą sobotę (23 kwietnia 2016 r.) połączy je specjalna linia autobusowa obsługiwana zabytkowym taborem.

 

Nowe węzły integrują kolej oraz komunikację miejską. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowano stacje Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy. Zbudowany został też nowy przystanek i pętla autobusowa Bydgoszcz Błonie. Ta część inwestycji kosztowała 37 mln zł.

 

Na nowe stacje zabytkowym autobusem

W związku ze zbliżającym się otwarciem stacji na pasażerów czeka kilka atrakcji. W sobotę 23.04.2016 r. pomiędzy zmodernizowanymi stacjami kursować będzie specjalna linia autobusowa nr 101 obsługiwana przez zabytkowy tabor. Autobusy będą kursować na trasie Dworzec Wschód, Dworzec Bielawy, Dworzec Leśne, Dworzec Główny, Dworzec Błonie. Będzie to doskonała okazja, żeby zobaczyć wszystkie zmodernizowane stacje.

Linie będą obsługiwać Jelcze 760RTO z lat 1965-1971 (popularne „Ogórki") i Ikarusy 280 z lat 1986-1990. Z kolei we wtorek (26 kwietnia) na pierwszych pasażerów korzystających z nowego punktu obsługi podróżnych na osiedlu Lesnym czekać będzie słodki poczęstunek. W przypadku wcześniejszego uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiekt zostanie szybciej udostępniony podróżnym.

Trasa linii specjalnej nr 101Linia specjalna

DWORZEC WSCHÓD – Fordońska – Fabryczna – Kamienna – DWORZEC BIELAWY – Kamienna – Wyszyńskiego – Modrzewiowa – LEŚNE (Dworzec Leśne) – Sułkowskiego – Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Mickiewicza – Świętojańska – Hetmańska – Sienkiewicza – Chrobrego – Warszawska – DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Focha – Kruszwicka – Szubińska – Schulza – DWORZEC BŁONIE

  1. Dworzec Wschód [przystanek na ul. Fordońskiej]
  2. Fordońska / Wyścigowa
  3. Fordońska / Fabryczna
  4. Dworzec Bielawy
  5. Kamienna / Gajowa
  6. Leśne [przystanek na ul. Sułkowskiego]
  7. Sułkowskiego / Czerkaska
  8. Sułkowskiego / Kamienna
  9. UKW
  10. Mickiewicza / Teatr Polski
  11. Hetmańska / Kaszubska
  12. plac Piastowski
  13. Dworzec Główny [stanowisko nr 3 bliżej ul. Warszawskiej]
  14. Garbary
  15. rondo Grunwaldzkie
  16. plac Poznański
  17. Szubińska / Piękna
  18. Szubińska / Gnieźnieńska
  19. Szubińska / Żwirki i Wigury
  20. Błonie
  21. Schulza / Stawowa
  22. Dworzec Błonie

DWORZEC BŁONIE – Schulza – Szubińska – Kruszwicka – Focha – Królowej Jadwigi – Warszawska – DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Fredry – Warszawska – Śniadeckich – Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Ogińskiego – Sułkowskiego – LEŚNE (Dworzec Leśne) – Modrzewiowa – Wyszyńskiego – Kamienna – DWORZEC BIELAWY – Kamienna – DWORZEC WSCHÓD.

  1. Dworzec Błonie
  2. Schulza / Stawowa
  3. Schulza / Szubińska
  4. Szubińska / Żwirki i Wigury
  5. Szubińska / Gnieźnieńska
  6. Szubińska / Piękna
  7. plac Poznański
  8. rondo Grunwaldzkie
  9. Garbary
  10. Warszawska / Fredry
  11. Dworzec Główny [stanowisko nr 2 bliżej ul. Dworcowej]
  12. plac Piastowski
  13. Śniadeckich / Sienkiewicza
  14. Śniadeckich / Gdańska
  15. Markwarta / 3 Maja
  16. rondo Ossolińskich
  17. Ogińskiego / Moniuszki
  18. UKW
  19. Sułkowskiego / Kamienna
  20. Sułkowskiego / Czerkaska
  21. Leśne [zatoka na ul. Modrzewiowej]
  22. Kamienna / Wyszyńskiego
  23. Kamienna / Gajowa
  24. Dworzec Bielawy
  25. Kamienna / Fabryczna
  26. Dworzec Wschód [przystanek na ul. Kamiennej]
  27. Dworzec Wschód [przystanek na ul. Fordońskiej]

Na linii specjalnej będzie obowiązywała standardowa taryfa opłat ZDMiKP. Pasażerowie posiadający okresowe bilety sieciowe będą mogli podróżować linią nr 101 bez dodatkowych opłat. Sprzedaż i kontrolę biletów w pojazdach będzie prowadziła obsługa konduktorska.

Dworzec Bydgoszcz LeśnaCo się zmieniło?

Największy zakres prac zrealizowano na osiedlu Leśnym. Wyburzono tam stary budynek stacji. Zastąpił go nowoczesny obiekt obsługi podróżnych, który zamyka perspektywę ul. Sułkowskiego. Dla bezpieczeństwa podróżnych wybudowano tunel komunikujący pętle autobusowa z peronami. Wszystkie perony są dostępne także dla osób niepełnosprawnych dzięki zainstalowaniu wind. Na przebudowanych peronach wymieniono nawierzchnię i ustawiono estetyczne wiaty. U zbiegu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowej wybudowano rondo, które poprawiło bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Na nowej pętli autobusowej powstała też jezdnia dworcowa typu „Kiss &Ride" („Pocałuj i jedź") umożliwiająca także indywidualnym kierowcom podwożenie pasażerów i krótkotrwały postój. Zatoki autobusowe wybrukowano kostką kamienną.

Dzięki budowie węzła kolejowo-autobusowego w rejonie ul. Madalińskiego poprawiła się obsługa części osiedli Błonie i Miedzyń. Wybudowano tam nową pętlę autobusową, którą obsługują linie nr 32N i 53. Zmodernizowano również kładkę dla pieszych, łączącą Błonie z Miedzyniem. Konstrukcja zyskała lepsze oświetlenie, dobudowano do niej platformy dla osób niepełnosprawnych. Przy torach kolejowych dobudowano też perony, przy których będą zatrzymywać się pociągi kursujące w kierunku Inowrocławia.

Na Bielawach realizowany był pierwszy etap inwestycji polegający przede wszystkim na przebudowie peronów. Układ drogowy będzie modernizowany wraz z rozbudowa trasy WZ.

Dworzec Bydgoszcz BłonieInwestycja w liczbach

Powierzchnia użytkowa punktu obsługi pasażerów Leśne -294 m2

Długość zmodernizowanej kładki na Błoniu - 124 m

Długość nowego tunelu na Leśnym – 51 m

Koszt inwestycji - 37 mln zł

Liczba przebudowanych stacji – 3

Nowe ronda - 1