Aktualności

Czytaj więcej...W przyszły roku czekają nas kolejne ważne inwestycje. Dokończymy szereg zadań rozpoczętych w mijającym roku.
Zbudujemy nowe torowiska, jezdnie i chodniki. Na kolejnych ulicach gruntowych ułożymy twardą nawierzchnię.
Poprawimy też bezpieczeństwo kierowców i pieszych na bydgoskich osiedlach.
Intensywnie przygotowujemy się do nowych zadań wzmacniających transport publiczny.


Czytaj więcej...Zadania kontynuowane:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
- przebudowa torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- zakończenie budowy parkingów i uruchomienie systemu Park & Ride:
- przebudowa ul. Łowiskowej i parkingu przy schronisku dla zwierząt

Czytaj więcej...Nowe zamierzenia inwestycyjne 2022 roku:
- budowa trasy tramwajowej do ronda Bernardyńskiego do Babiej Wsi
- przebudowa zachodniego wiaduktu wzdłuż ul. Armii Krajowej
- przebudowa Rybiego Rynku wraz z ul. Grodzką na odcinku od ul. Podwale do ul. Przy Zamczysku.

Nowe drogi rowerowe:
- ulice Fordońska, Chemiczna, Andersa – dokończenie obecnie trwających prac budowlanych,
- ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca,
-ul. Jeździecka – budowa odcinka od Gdańskiej do osiedla Podkowa
- ciąg ulic: Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowskiej – Łęczycka – zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
- ul. Andersa – zlecenie projektuj i zbuduj dla odcinka ul. Kasztelańska –Skarżyńskiego (BBO)
Zlecenie prac projektowych dla odcinków dróg rowerowych wzdłuż:
- ul. Fordońskiej (uzupełnienie remontowanych odcinków wraz z budową kładki nad torami przy Sochaczewskiej); Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna), Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa), Glinki (Dąbrowa – BPPT), Kielecka (Nowotoruńska – Toruńska), ciąg Sudecka – Wyzwolenia - Pelplińska

Remonty i przebudowy (wybrane zadania):
– przebudowa ulic gruntowych w systemie zaprojektuj i zbuduj: ulica Wejherowska, Wycieczkowa, Odrzańska, Platynowa (procedura przetargowa trwa)
- przebudowa ulic gruntowych: Kogucia, Strusia, Sowia, Gradowa, Rajdowa, (przygotowanie do przetargu)
- przebudowa ulic: Podhalańska, Bortnowskiego (od Wyzwolenia do Dorodnej), Gościeradzka, Krynicka, Przyłubska, Kudowska, Pszczelna – projekt i budowa
- modernizacja parkingu przy ul. Pestalozziego na os. Bartodzieje (BBO) - budowa
- budowa miejsc parkingowych na ul. Szarych Szeregów 13 na os. Kapuściska (Program BBO)

Czytaj więcej...Dokumentacja:
- rondo Jagiellonów – kontynuacja prac nad koncepcją programowo-przestrzenną, której głównym celem jest stosowanie ronda do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- kładka nad Wojska Polskiego – kontynuacja prac projektowych w celu dostowania przejścia dla osób niepełnosprawnych.
- ul. Nakielska - kontynuacja prac
- Nowe Torowiska – Solskiego do Bielickiej, Wyszyńskiego – Chocimska – prace projektowe
- Trasa W-Z – etap I – Lelewela – Łęczycka, Węzeł Wschodni – prace projektowe
- projekt dla układu drogowy przy Akademii Muzycznej
- 3 pierwsze przystanki wiedeńskie (Gdańska – Chodkiewicza i Jagiellońska) - projekt

Czytaj więcej...Wiele innych zadań
To tylko część inwestycji planowanych w 2022 roku. Realizowane będą też liczne przebudowy chodników, a płytami ażurowymi utwardzimy kolejne „gruntówki".
Doświetlimy następne przejścia dla pieszych, a kolejne ulice wyposażymy w elementy poprawiające bezpieczeństwo.
Planujemy zmodernizować wszystkie urządzenia strefy płatnego parkowania (parkometry) w mieście. 
Nie zapomnimy też o zimowym utrzymaniu bydgoskich ulic.

O inwestycjach drogowych oraz postępach robót, nadal będziemy informować na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube).


Inwestycje drogowe zrealizowane w 2021 roku prezentowaliśmy już wcześniej - TUTAJ

Czytaj więcej...Nowe torowisko, jezdnie i chodniki. Doświetlone przejścia, przebudowane ulice i nowe parkingi na osiedlach.
Remonty, rozbudowy i naprawy. Odebrane wyróżnienia i nagrody. Podróż komunikacją usprawniona za pomocą aplikacji.
W ciągu ostatnich miesięcy na bydgoskie drogi wydaliśmy ponad 140 milionów złotych.

- Mijający rok to kolejne zakończone duże inwestycje, które ułatwiły poruszanie się po Bydgoszczy i poprawiły bezpieczeństwo – mówi Wojciech NAlazek p.o. Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Wśród nich są rozbudowana ulica Kujawska, na której nie dochodzi do wypadków, wygodny buspas na Osowej Górze i ponad 20 doświetlonych przejść dla pieszych. Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetlenia, dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz montażem sygnalizacji świetlnych. Wprowadziliśmy kolejne nowoczesne rozwiązania wzmacniające komunikację publiczną: zakupy biletów przez aplikacje, usługę Google Transit. Po zakończeniu prac na Kujawskiej rozpoczęliśmy kolejną dużą inwestycję związaną z budową nowych mostów, które usprawnią komunikację pomiędzy północną i południową częścią miasta. Dużym wyzwaniem była nieprzewidziana awaria mostu Uniwersyteckiego. Dzięki naszym dynamicznym działaniom prace naprawcze dobiegają już końca i wkrótce znów będziemy mogli udostępnić obiekt do ruchu. Po jego otwarciu przejazd przez centrum będzie znacznie łatwiejszy. W 2021 roku na bydgoskie drogi i ich utrzymanie oraz prace projektowe wydaliśmy ponad 140 mln. zł a na funkcjonowanie komunikacji miejskiej kolejnych blisko 200 mln. zł – dodaje Nalazek

Czytaj więcej...INWESTYCJE zakończone [wybrane]:
- budowa torowiska w ciągu ul. Kujawskiej i przebudowa całej okolicznej infrastruktury: drogi rowerowe, chodniki, drogi dojazdowe, parkingi
- budowa buspasa na ul. Kolbego oraz chodników, dróg rowerowych i przebudowa ulic osiedlowych.
- przebudowa ulicy Siedleckiej (Czyżkówko) wraz z uruchomieniem na tej trasie komunikacji autobusowej.
- rozbudowa Al. Ossolińskich

Czytaj więcej...Prace w toku:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego wraz z przebudową torowiska na ul. Perłowej
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- naprawa Mostu Uniwersyteckiego
- remont wiaduktów Warszawskich
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- budowa parkingów w ramach systemu Park & Ride:

Przy realizacji drogowych inwestycji, nie zapomnieliśmy o nasadzaniu setek drzew i krzewów.

Czytaj więcej...Równolegle do realizowanych inwestycji, prowadziliśmy też prace projektowe dla kolejnych drogowych przedsięwzięć.
W tym roku zleciliśmy między innymi koncepcję przebudowy ronda Jagiellonów oraz kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
Wraz z mieszkańcami konsultowaliśmy też budowę nowych tras tramwajowych w mieście a obecnie rozmawiamy o przebudowie ul. Nakielskiej.

Czytaj więcej...Innowacje:
Od tego roku można w Bydgoszczy korzystać z funkcji Google Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską.
Bilet jednorazowy lub miesięczny można natomiast zakupić poprzez aplikację w telefonie.

– Od września ubiegłego roku Bydgoszczanie – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego. W tym roku natomiast rozszerzyliśmy płatności za bilet przy pomocy aplikacji w telefonie. Co więcej, nasi pasażerowie już ponad 10 lat temu, również jako pierwsi w kraju, mogli podróżować z biletem okresowym zakupionym online zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania go na karcie BKM,  – mówi Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Tego typu rozwiązania wpisują się w ideę smart city, która w naszym przypadku materializuje się w postaci konkretnych wdrożeń służących mieszkańcom – dodaje.

Czytaj więcej...Nagrody i wyróżnienia:
W 2021 roku Miasto Bydgoszcz oraz ZDMiKP w konkursie „Innowacyjny Samorząd 2021", zostały wyróżnione za wdrożenie na terenie miasta Open Payment System (płatność zbliżeniowa za bilet komunikacji miejskiej).
Bydgoszcz zajęła II miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości.
Kujawsko-Pomorska Izba Budownictwa przyznała natomiast wyróżnienie konkursowe za budowę torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej.

O wszystkich inwestycjach drogowych oraz postępach robót, informujemy na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram).
Serdecznie zapraszamy

Na ul. Wojska Polskiego montowane są już kolejne elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.

Na terenie budowy trwają prace przy filary i przyczółkach nowej przeprawy.
Z Radomska natomiast przywożone są i montowane kolejne fragmenty przęsła budowanego wiaduktu.
W tym czasie w fabryce na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej.

Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny na początku 2022 roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.

Czytaj więcej...Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Swoje uwagi zgłosiło blisko 800 mieszkańców i organizacji. Spotkanie on-line z udziałem projektantów i ekspertów obejrzało około 11 tysięcy osób. Wiele z nich dotyczyło między innymi torowiska wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.

Budowa nowego torowiska pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim zapewniłaby sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon.

Umożliwi również sprawniejszy dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz planowanego kampusu Akademii Muzycznej. Torowisko o długości 1,6 km zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami ul. Wyszyńskiego.

Czytaj więcej...Zwrotnice i rozjazdy poza jezdniami
Bydgoszczanie w trakcie konsultacji zwrócili uwagę między innymi na gruntowną modernizację ronda Fordońskiego, które ma otrzymać formę turbinowego. Kształt nowej wyspy centralnej wynika wprost z lokalizacji części ruchomych rozjazdów tramwajowych.

Standardem który warto utrzymać w nowych inwestycjach jest unikanie ich umiejscowienia w chodnikach, drogach dla rowerów i przejazdach drogowych. Szerokość pasów ruchu na rondzie wynosząca 3,5m to standardowa szerokość na rondach o liczbie pasów większej niż jeden. Takie parametry wynikają z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Pojazdy ciężarowe i autobusy poruszające się po łuku zajmują szerszy korytarz niż jadąc prostym odcinkiem drogi. Szerokość 3,5m jest to również szerokość wymagana warunkami technicznymi dla dróg klasy G i GP (ulice Fordońska i Wyszyńskiego).

W ramach przebudowy Ronda Fordońskiego założono maksymalne wykorzystanie istniejących wlotów i wylotów/jezdni ulic, aby zmniejszyć zakres i koszty inwestycji. Przebudowa ul. Fordońskiej i Jagiellońskiej nie jest przedmiotem niniejszej koncepcji, zakres przebudowy wynika z konieczności dowiązania się wysokościowego dróg do układu torowego.

Czytaj więcej...Dwukierunkowa pętla Bielawy
Dużo pytań dotyczyło też pętli na Bielawach i budowy nowego odcinka ulicy w kierunku ul. Wyszyńskiego. Projektanci zaprojektowali tę pętlę jako dwukierunkową, w sposób umożliwiający jej funkcjonowanie w przypadku awarii na sieci tramwajowej po jednej z jej stron. Wymagało wytyczenia odcinka nowej ulicy roboczo nazwanej „Nowochodkiewicza", jedynie przy takim prowadzeniu torowiska było to możliwe.

Konieczne jest przy takim rozwiązaniu wyburzenie budynku pod adresem Chodkiewicza 86. Nowy odcinek będzie udostępniony również dla samochodów, a stara część ulicy ma mieć status drogi bez przejazdu.

Na tym etapie analizowano również zasadność budowy krótkiego tunelu pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w kierunku centrum. Bliskość pętli tramwajowej uniemożliwiłaby zachowanie normatywnych pochyleń podłużnych, zastosowanie funkcjonalnych rozwiązań oraz właściwą obsługę pasażerską. Ograniczałoby to dostępność części przystanków szczególnie dla osób niepełnosprawnych, a koszty takiego rozwiązania byłyby znacznie wyższe.

Czytaj więcej...Nowe miejsce do przesiadek i zielone torowisko
Zgodnie z uwagami bydgoszczan rondo Skrzetuskie zostanie wyposażone w przystanki autobusowe na w ciągu ul. Marii Curie Skłodowskiej. Umożliwi to dokonywanie przesiadek we wszystkich konfiguracjach, w szczególności na nową linię tramwajową. Na ul. Wyszyńskiego zastosowane zostanie zielone torowisko.

Dokładny zakres przedstawiony będzie na etapie opracowywania projektu budowlanego. Torowiska te zostaną zastosowane poza peronami, obszarami skrzyżowań. To rozwiązanie również jako preferowane wskazywali mieszkańcy w trakcie konsultacji. Projektanci będą teraz jeszcze na planach sytuacyjnych wskazywać zakresy, gdzie możliwe jest wykonanie torowiska klasycznego bądź zielonego, wraz z kalkulacją kosztów budowy. Propozycja przesadzania rosnących w pasie zieleni wzdłuż tej ulicy również zostanie przekazana projektantowi odpowiedzialnemu za opracowanie projektu budowlanego.

Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/.

Wcześniej podsumowaliśmy uwagi dotyczące torowiska łączącego ulicę Gdańską z pętlą przy Rycerskiej LINK oraz trasy przez Szwederowo i Górzyskowo do ronda Grunwaldzkiego LINK.

Ważne liczby:
• 11100 odsłon filmu ze spotkania w sprawie konsultacji
• 767 podmiotów zgłaszających uwagi, opinie, pytania

Strona 93 z 416